A tapasztalatok szerint jellemző probléma, hogy a panaszbejelentésekre rövid, általában három munkanapos, vagy öt munkanapos határidőt biztosít a vállalkozó. A panaszbejelentéssel kapcsolatosan az is gond, hogy ehhez a helyszínen felvett jegyzőkönyvet követelnek meg, holott ez nem egyszer igen nehezen teljesíthető – ismertette Fazekas Géza sajtószóvivő az Exonomx számára.

A napokban indított közérdekű pert a Pest Vármegyei Főügyészség egy utazási iroda egyes szerződési feltételeinek tisztességtelensége miatt.

Az egyik kifogásolt kikötés szerint az utazási iroda jogosult volt az utazási szerződés egyoldalú módosítására, amely lehetővé teszi, hogy a fogyasztó hozzájárulása nélkül bármikor, akár saját javára, korlátlanul módosítsa a szerződést.

A közérdekű kereset ezen túlmenően fogyasztói jogvita esetére a vállalkozó által megjelölt, kizárólagos illetékességű bíróság kikötését is támadja.

A Pest Vármegyei Főügyészség azt is kifogásolta, hogy az utazási iroda az előleg befizetése ellenére sem volt köteles az utazás szervezését megkezdeni. Így a fogyasztó hiába gondolhatta azt, a befizetett előleg még nem biztosította az utazás lefoglalását.

Az ügyészség szerint az sincs rendben, hogy probléma esetén az utas kárigényét köteles volt az utazás tényleges befejezését követő öt napon belül bejelenteni, különben az utazási iroda mentesült a kártérítési kötelezettsége alól.

A kárigény bejelentésére előírt öt napos határidő indokolatlanul rövid, különös tekintettel arra, hogy a törvény alapján az utas a kártérítési igényét általában öt éven belül bármikor érvényesíthetné.

A perelhárító felhívás

Fazekas Géza szerint az ügyész a fogyasztóvédelem területén több eszközzel is rendelkezik a jogsértések orvoslására. Ezek egyike az általános szerződési feltételek tisztességtelenségének megállapítására irányuló perindítás, amelyet a törvényi feltételek fennállása esetén perelhárító felhívás benyújtása előzhet meg.

Az általános szerződési feltételek tisztességtelensége miatt az ügyészség évente százas nagyságrendben nyújt be perelhárító felhívást, zömmel webáruházat működtető vállalkozásokkal szemben.

Ennek oka az, hogy jelentősen megnőtt az online vásárlások volumene, ezért bár a jogügyletek gyorsan, rövid teljesítési határidővel realizálódnak, mégis összességében a kereskedelem jelentős hányadát teszik ki, amely hatékony fellépést igényel.

Tavaly 150 esetben próbálták perelhárító felhívással védeni a fogyasztói jogokat, a legtöbb baj, az esetek 95 százalékában a webáruházakkal volt.

A felhívások túlnyomórészt eredményesek, azokat csak igen kis számban követik közérdekű perek. Ez arra vezethető vissza, hogy a webáruházakat működtető vállalkozások maguk is érdekeltek a jogvita költségkímélő, gyors rendezésében, és a bírósági eljárás elkerülésében.

Amennyiben kereset benyújtására kerül sor, úgy a bíróság ítéletében megállapított időponttól érvénytelen az esetenként akár több ezer fogyasztót érintő tisztességtelen szerződési feltétel, ezért a vállalkozás a fogyasztótól annak teljesítését többé már nem követelheti.

 

 

 

Készül a Booking.com törvény: akár ki is űzhetik a magyar piacról

A hazai kis- és középvállalkozások érdekében törvénymódosításokat fog javasolni a Fidesz-frakció, amelyekről már egyeztetések is zajlanak – jelentette be Szatmáry Kristóf, a Fidesz országgyűlési képviselője. Bővebben --->