Több, nyilvános meghirdetés nélküli, az ajánlattevők meghívásával lebonyolított közbeszerzési eljáráson nyert el a közelmúltban munkát a Várhegyi Attila vezette Prestige Média Reklámügynökség Kft. (PM). Ezeken az eljárásokon a PM mellett leggyakrabban az Imagine Creative Consulting Reklám és Marketingkommunikációs Kft. (ICC) kapott felkérést a kiíróktól ajánlattételre − derül ki a Közbeszerzési Értesítőben (KÉ) az eljárások eredményéről közzétett tájékoztatókból. Várhegyi Attila 1998-tól 2002-ig a Fidesz parlamenti képviselője, előtte hét évig Szolnok polgármestere volt, 1998-tól 2001-ig a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma államtitkári székét is elfoglalta. A Fidesz választmányi elnöke és pártigazgatója is volt. Várhegyit 2002 őszén folytatólagosan elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt jogerősen egyéves felfüggesztett börtönbüntetésre és pénzbírságra ítélte a bíróság. A vád szerint a politikus 154 millió forintos kárt okozott Szolnok önkormányzatának. Várhegyit 2005-ben a Fidesz kampányigazgatójává választották, majd 2006-ban a vesztes parlamenti választás után hátrébb lépett a politikai színpadon, reklámcégét, a PM-et abban az évben jegyezte be a cégbíróság.

A közmédiumokat tulajdonló Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) augusztus végén tette közzé, hogy a működését támogató marketing-kommunikációs feladatok ellátására szerződést kötött a PM-mel. Az alap januárban már adott megbízást a cégnek. Az új, 20 hónapra szóló munka értéke nettó 16,8 millió forint, a cég feladata kommunikációs tanácsadás és felkészítés a menedzsment és a kommunikációs igazgatóság dolgozói számára, a marketingstratégia negyedévenkénti áttekintése, a kríziskommunikációs helyzetek megoldásában történő közreműködés, valamint kreatív tanácsadói feladatok ellátása. A nyilvános meghirdetés nélküli, úgynevezett háromajánlatos közbeszerzési eljáráson a PM-en kívül az ICC tett ajánlatot. Az ICC ügyvezetője Várhegyi egykori fideszbeli munkatársa, Gyarmati László. Gyarmati tagja volt a Fidesz 1998-as és 2002-es választásokra felkészítő központi kampánystábjainak, a kilencvenes években a Fidesz Központi Hivatalában, majd az Országgyűlés Hivatalában dolgozott a Fidesz-frakció és Áder János kabinetfőnökeként. 2005-ben négy évre a Magyar Távirati Iroda Zrt. tulajdonosi tanácsadó testületének elnökhelyettesévé választották a Fidesz delegáltjaként.

Kép: MTI

A háromajánlatos közbeszerzéseket az Orbán-kormány tette lehetővé, ezek lebonyolítása során az ajánlatkérőnek nem kell nyilvánosan közbeszerzési hirdetményt közzétennie, elég legalább három, tetszése szerinti ajánlattevőnek ajánlati felhívást küldeni − ha az építési beruházás értéke nem haladja meg a 150 millió, a szolgáltatás- és árubeszerzésé a 25-25 millió forintot. A felkért ajánlattevőknek nem kötelező az ajánlattétel. Az eljárástípus bevezetését a mikro-, kis- és középvállalkozások közbeszerzéseken való indulásának elősegítésével indokolta tavaly a kormány. (A háromajánlatos eljárásokon a Transparency International Magyarország szerint nincs valódi, csak látszatverseny, ezért ezek bevezetését többször is kritizálta a korrupcióellenes szervezet.)

Az MTVA idén januárban lapinformációkra reagálva közleményben tudatta, hogy január 15-től féléves szerződést kötött a PM-mel kommunikációs feladatok ellátására, ám a megbízás értékét nem közölte. Az MTVA februárban a Népszavának adott válaszokat egyes műsorainak gyártására és a PM-mel kötött szerződésére vonatkozó kérdésekre, a lap szerint az adatokat csak többszöri kérésre és perrel való fenyegetés után adta ki a közmédiumokat irányító alap. A lap cikke szerint az MTVA akkor marketing-kommunikációs tanácsadásért havonta 787 ezer forintot, a marketingstratégia kidolgozásáért egymilliót, annak "karbantartásáért", elemzésért negyedévenként 250 ezret, a kommunikációs felkészítésért óránként nettó 25 ezret, kríziskommunikációs helyzetek megoldására az "állandó készenlét" miatt havi 100 ezret, míg közreműködői díjként óránként 12,5 ezer forintot fizetett a PM-nek. A kreatív tanácsadást pedig óránként 25 ezer forintért vállalta a cég.

A PM-et 2006 májusában alapították 3 millió forint jegyzett tőkével − derül ki az Opten cégtárának adataiból. A cég létrehozásakor a tulajdonosok célja az volt, hogy "a magyar kommunikációs és reklámpiac érzékelhető szereplőjévé váljunk, sőt, szakmai tapasztalataink hasznosításával a politikai marketing és kommunikáció világában jelentős piaci részesedést szerezzünk" − olvasható az ügynökség honlapján. A PM tulajdonosa jelenleg Várhegyiné Fekete Marianna és a Myself Consulting Kft. (MC), amely szintén a Várhegyi család érdekeltségébe tartozik.

A PM 2010-ben kiugróan növelte nettó árbevételét, az előző évi 149 millióról 373,9 millióra, 2011-ben azonban visszaesés következett be, 132,9 millióra csökkent forgalma. Az adózott eredménye azonban tízmillió forinttal, 35,4 millióra nőtt. A tulajdonosok ebből 20 millió forint osztalék kifizetését hagyták jóvá, így 15,4 milliós mérleg szerinti eredménnyel zárták a múlt évet.

A szintén pr- és kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó MC-t 2009 októberében hozták létre 500 ezer forint jegyzett tőkével, ügyvezetője Várhegyi Attila, tulajdonosa jelenleg Várhegyiné Fekete Marianna és Várhegyi Benjámin. A cég saját tőkéje a 2009-es 4,4 millióról 2011-ben 36 millióra nőtt, nettó árbevétele a 2010-es 22,6 millióról 13,9 millióra csökkent, mérleg szerinti eredménye pedig 18,9 millióról 12,7 millióra esett vissza. Az MC 100 százalékos leányvállalata a 2011 júliusában alapított, pr- és kommunikációs tevékenységet folytató Baranya Híradó Szolgáltató és Kommunikációs Kft. (előző nevén Szigetvár Híradó Kft.), amely kiadóként üzemelteti a Szigetvár Híradó és Siklós Híradó nevű honlapokat. Az MC résztulajdonosa a 2012 márciusában bejegyzett Somogy Híradó Kft.-nek is, amely kiadója a Kaposvár Híradó és a Siófok Híradó portáloknak.

 

További PM-nyertes közbeszerzések (2010−2012)−2012)
Ajánlatkérő, munkaEljárásSzerződés értéke (nettó, M Ft)NyertesAjánlattevő
Pécs, önkormányzati kommunikáció (2012)Hirdetmény nélküli, háromajánlatos12,7PM*PM, ICC**
Pécs, önkormányzati kommunikáció (2011)Hirdetmény nélküli, háromajánlatos17PMPM, ICC, Well PR
Kiskunfélegyháza, szennyvízcsatorna-beruházás tájékoztatási feladataiHirdetmény nélküli, tárgyalásos11PMPM
Szigetvár, városközpont-felújítás kommunikációjaHirdetmény nélküli, háromajánlatos13,2PMPM, ICC, Ferling PR
Mosonmagyaróvár, szenyvíztisztitó-rekonstrukció tájékoztatási feladataiHirdetmény nélküli, háromajánlatos12PMPM, ICC
Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft., a programirodáknak pr és marketingHirdetmény nélküli, háromajánlatos13,8PMPM, ICC
Érd, gimnáziumi uniós projekt téjékoztatási munkáiHirdetmény nélküli, háromajánlatos2,9PMPM, ICC
Hódmezővásárhely, városmarketing (2010)Nyílt96PMPM
*Prestige Média, **Imagine Creative Consulting, Forrás: Közbeszerzési Értesíztő

 

Prestige Média-adatok (millió forint)

201120102009
Értékesítés nettó árbevétele132,9373,9149,0
Üzemi eredmény38,126,627,2
Adózás előtti eredmény37,928,123,6
Mérleg szerinti eredmény15,425,320,7
Adózott eredmény35,425,320,7
Saját tőke88,973,548,2
Céltartalékok000
Kötelezettségek49,182,116,0
Forrás: Opten