Nem várt probléma ütötte fel a fejét, amikor kiderült, hogy az ezidáig tervezettnél komolyabb felújítási munkálatokra van szükség az M1M0-csomópont esetében, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózat egyik legforgalmasabb szakaszaként ismeretes a magyar autóstársadalom körében. 

Ahogy arról szerdán beszámoltunk, az alapjaitól kell újjáépíteni a kérdéses csomópontrészt, amely gyakorlatilag tönkrement, dacára annak, hogy az elmúlt években többször is új burkolati rétegeket kapott az útszakasz. 

Rossz hír: alapjaitól kell újjáépíteni az M1-M0-s csomópontot

A bontások alkalmával kiderült, hogy rosszabb a helyzet, mint a szakemberek elsőre gondolták az M1-es és az M0-s találkozásánál. Az előre nem látott problémák miatt az átlagosnál tovább tart az erre a szakaszra tervezett korlátozás, illetve a forgalom csak egy sávon haladhat. Részletek.

Amiről konkrétan szó van, az a Pest vármegyei és a fővárosi, valamint a nyugati országrész felé autóval közlekedők jelentős része számára a mindennapokat meghatározó problémakör: az M0-s autóút ugyanis egy budapesti körgyűrűként emlegetett gyorsforgalmi út, míg az M1-es autópálya Bécset köti össze Budapesttel. Ezért is kulcsfontosságú a szóban forgó csomópont, és annak minél időtállóbb fejlesztése.

Hét rétegben kell újraalkotni az útpálya teljes szerkezetét

Azt az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a minap tudatta, hogy a Budapest felé vezető oldalán az alapjaitól kell megújítani az érintett útszakaszt, miután a hozzáértők nem várt problémákkal is szembesültek.

Az M1-M0-csomópont munkálatai
Az M1-M0-csomópont munkálatai
Kép: MKIF

A bontás során kiderült, hogy

nem megfelelő a közel 30 éves útalap teherbírása és vízelvezetése, így azon a részén teljes pályaszerkezet-cserét kell végrehajtani.

Többek között kifejtették, 

  • másfél méter mélységben, 1000 méter hosszan, a leállósávval együtt három sávban, 15-16 méter szélességben visszabontják és újraépítik a pálya teljes szerkezetét;
  • az útpályaszerkezet teljes cseréjét lebonyolítják 14 ezer négyzetméteren; s
  • az előzőhöz képest dupla vastag, 28 cm-es aszfaltréteget terítenek le. 

A pálya teljes szerkezetét itt összességében hét rétegben kell újraépíteni, ez azonban időigényes feladat.

Számít az időtényező

Az MKIF már előre jelezte, mint minden munkavégzés, ez is torlódással járhat. Ugyanakkor szorít az idő, így nem mindegy, mikorra készülnek el a szükséges munkálatokkal.

A felújítás ugyanis azért zajlik most, mert idén indul az M1-es bővítése, addigra pedig ennek a csomópontnak rendben kell lennie, hogy megbirkózzon a nagy forgalommal.

Egyelőre azt közölték, az újonnan feltárt gondok miatt az átlagosnál hosszabb idejű lesz a korlátozás, a forgalom így csak egy sávon haladhat, míg el nem készülnek.

A szakemberek hétvégi munkavégzéssel, ütemesen haladnak a feladattal. 

Mi a helyzet sofőrszemmel?

Miután hírt adtunk a helyben közlekedők szemszögéből nem túl kedvező hírről, az M1-M0-ügyben olvasóink megosztották portálunkkal az utóbbi időszakban szerzett mindennapi tapasztalataikat.

Gépjárműforgalom az M0-s autóúton hétköznap délelőtt.
Gépjárműforgalom az M0-s autóúton hétköznap délelőtt.
Kép: MTVA/Bizományosi, Jászai Csaba

Egyikük elmondta, az M0-son nem pusztán óriási az áthaladó autósforgalom, rengeteg kamion fordul meg az érintett útszakaszon, és rendre előfordul sávlezárás, -elterelés. Szavai szerint „ez sokszor katasztrófa, és mindenki keresi ilyenkor a kerülőutakat Budapest felé, hogy elkerüljék a dugókat. Ráadásul balesetek is voltak mostanában szép számmal az ilyen fennakadások miatt” – fűzte hozzá.  

Megjegyezte, az M1-esen nemcsak ez a csomópontátépítés súlyosbítja a helyzetet, hanem majd a háromsávos bővítés megkezdése is. Ezt egyébként 78 kilométer hosszan 2x3 sávosra szélesítik.

Itt lakunk Budakeszin, és iszonyúan nagy lett az átmenő forgalom, de a környékbeli települések is szívnak emiatt

– fogalmazott az anonimitást kérő olvasónk, aki szerint ez nagyon fontos csomópont az errefelé napról napra megforduló autósok számára.

Kell számítani többletköltségre?

Az Economx megkereste az MKIF Zrt.-t azzal kapcsolatban, hogy mégis milyen esetleges plusz költségvonzattal lehet kalkulálni nagyságrendileg az M1‒M0-csomópontban.

Jelezték, nem a teljes csomópontot teszik rendbe, csupán a hozzájuk tartozó szakaszok közül az M1-es (Győr irányából) az M0-ra (Szeged irányába) tartó lehajtó, csomóponti ágat újítják fel.  

„Koncessziós cégként a számunkra biztosított rendelkezésre állási díjból kell elvégeznünk minden üzemeltetési, felújítási, fejlesztési feladatot. Ezt a költséget a számunkra fizetett összeg tartalmazza” 

– szögezte le portálunknak az MKIF.

Ismert, a magyar állam, illetve az MKIF közötti szerződés kimondja, hogy a 2022 szeptemberében üzemeltetésre, fenntartásra, felújításra átvett 1237 kilométer gyorsforgalmi úthálózatból közel 540 kilométert kell a többivel megegyező műszaki szintre hozni 3 év alatt, azaz 2025. augusztus 31-ig. Azt pedig már néhány hete közölték, az idei tervek szerint további 3,2 millió négyzetméteren kapnak új burkolatot az MKIF Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utak, amely a főpálya 16 százalékát jelenti. Arra is kitértek, 2025-ben 4 pályán (M3, M7, M1, M35) lesz a legtöbb munka, de még 7 másik gyorsforgalmi úton is dolgoznak (M15, M85, M86, M30, M4, M70, M8).

Jön az új útdíj az új gyorsforgalmi utakra

Májustól várhatóan fizetős lesz több új gyorsforgalmi út. Összesen 81 kilométer közutat vonnak be a díjfizetési rendszerbe, ami már idén 1,95 milliárd forint bevételt hozhat az államnak. Bővebben.

Autós tartalmakért kattintson a Totalcarra.