Módosítja a kormány a cégbejegyzésekre, változásbejelentésekre vonatkozó szerződésmintákat, az erről szóló rendelettervezet minap került fel a kormány honlapjára. A változások követik a március 15-étől hatályos új Ptk. rendelkezéseit. A módosítás különösen fontos, mert az új Ptk. alapvetően más filozófiájú lesz: leegyszerűsítve a cégek azt és úgy csinálnak, amit és ahogyan akarnak, a mostaninál jóval nagyobb szabadsággal alakíthatják ki saját működésük kereteit. A jogszabály csak a szükséges minimumot tartalmazza.

Ez különösen a részvénytársaságok esetében hoz változást − ezért a nyilvánosan működő rt.-k szerződésmintái ki is kerülnek a rendeletből. Ez valószínűleg nem fogja földhöz csapni a leendő nyrt.-k igazgatóságát és vezetését, hiszen a szerződésminták a tipikus és tömegesen előforduló megoldásokat fűzik fel. Egy nyilvánosan működő részvénytársaság alapítása − ilyenné alakulás − pedig az évi több tízezer cégalapításhoz képest igazán nem tipikus.

A részvénytársaságok esetében azért is indokolt a szerződésminták átalakítása − vagy megszüntetése −, mert a Ptk. az egyes részvénytípusok kialakításánál teljes szabadságot ad a vállalatnak. Vagyis a még hatályos szabályozással szemben, ahol szigorúan rögzítettek az egyes részvénytípusok, március második felétől lényegében bármilyen jogot kapcsolhatnak az egyes részvényekhez. Egy olajipari cég például akár olajfúrási jogot, de bármely cég élhet szektorára jellemző lehetőségekkel. Az általános szabályokat természetesen be kell tartani.

A népszerűbb cégformáknál − kft., bt. − tipikus megoldásokat ad a rendelet, azoktól azonban el lehet térni, sőt egyáltalán nem kötelező alkalmazni a mintát. A nyomtatványok nem kívánnak minden egyes alternatív megoldást lefedni, ezt a speciális eseteket a cégeknek maguknak kell kezelniük. A korábbi szabályoknak megfelelően a szerződésmintából nem lehet sem bővíteni − kivéve, ha ezt a rendelet megengedi −, és nem is lehet elhagyni belőle részeket. Így ha nincs a cégnek telephelye, akkor sem hagyhatja ki ezt a részt a szerződésből, legfeljebb üresen hagyja, viszont ha hetven telephelye is van, behúzhat plusz sorokat.

Fontos változás lesz, hogy a szerződésmintában meg kell adni egy olyan e-mail-címet, amely biztosítja a hivatalos iratok kézbesítését. Elvileg ilyen címe minden cégnek van − ez időbélyegzővel, adott esetben elektronikus aláírással ellátott cím −, hiszen egyebek mellett az adóhatósággal folytatott kommunikáció is megköveteli. Ezt a feladatot ugyanakkor könyvelő vagy ügyvédi iroda is elláthatja. Amíg ilyen címet nem tüntet fel a cég, addig postai címet kell megadnia.

Szerző: F. Szabó Emese