Egyes tevékenységek kiszervezését, a cég karcsúsítását vagy a költségcsökkentéseket a Kecskeméti Termostar Hőszolgáltató Kft. sem tudja elkerülni, a terveiről azonban igyekszik őszintén tájékoztatni munkatársait − véli Horváth Attila ügyvezető igazgató. Béremelés helyett a vállalatnál számba vették azokat a "juttatásokat", amelyek nem kerülnek pénzbe, de hatásuk felbecsülhetetlen (dicséret, barátságos mosoly, érdeklődő kérdés, elismerő oklevél), majd azokat, amelyek még kigazdálkodhatók (igényesebb formaruhák, tartósabb munkaeszközök, rendezvények, kirándulások).

Az elmúlt években − bizonyos európai irányelveknek való megfelelés miatt − a válság okozta bizonytalanság a cégek többségénél kevésbé volt hatással az  FGSZ Zrt.-re − tudtuk meg Zsuga János vezérigazgatótól. Ez az előny azonban mára elillant, a válság mellett a szabályozói környezet változása és a tulajdonos jövőbeni növekvő elvárásai is kihívást jelentenek a vállalatnak. Zsuga szerint ugyanakkor egyetlen dolgozótól sem kellett megválniuk. Őszintén és időben kell kommunikálni a munkatársak felé, a helyzet kezelésében betöltött szerepet mindenkivel úgy kell ismertetni, mint a közép- vagy a felső vezetéssel − fogalmazott a vezérigazgató.

Az őszinte, nyílt kommunikációt és a bizalmat nevezte meg a bizonytalanság leküzdésének két legfontosabb tényezőjeként Szirmák Botond, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója is. A cégnél a vállalati kultúra része a nyílt tájékoztatás, hiszen csak közösen lehet megfelelő választ adni a kihívásokra − fogalmazott a vezérigazgató. Az LMF alapján Szirmák szerint a Provident munkatársai bíznak a cég sikerességében, büszkék rá, hogy a londoni tőzsdén jegyzett transzparens, nemzetközi nagyvállalat leányvállalataként már 11 éve van jelen Magyarországon.

Sok dolog bizonytalan körülöttünk, sok mindenen aggódunk − beleértve munkánk és munkahelyünk biztonságát is −, ezért a Mars Magyarország mindent megtesz azért, hogy a maga módján − mint vállalat és mint egymás munkatársai is − valamit javítson ezen − mondta lapunknak Ács Tamás ügyvezető igazgató. A cégvezető kiemelten fontosnak tartja, hogy mind az üzleti célokról és azok megvalósulásáról, mind bármilyen, a céget érintő változásról minél gyorsabban és nyíltan kapjanak tájékoztatást a munkatársak, például a négyhetente megrendezett "üzleti tájékoztatón".

Szélsőséges, bizonytalan élethelyzetekben a legfontosabb az információ: a biztosan bekövetkező, előre bejelentett negatív változás is jobban kezelhető, mint a bizonytalanság, az információhiány − hangsúlyozta Fekete Judit, a Microsoft Magyarország Kft. hr-igazgatója.Több intézményesített megoldás is szolgálja, hogy a munkatársak minden stratégiai dilemmáról és döntésről, az életüket befolyásoló hírről az első megfelelő pillanatban értesüljenek. Papp szerint mindennek alapvető feltétele a felsővezetői csapat összhangja, konzisztens üzenetrendszere és magatartása, illetve a vállalkozó szellem és szemlélet ösztönzésére és elismerésére épülő céges kultúra.

A Magyar Telekom Nyrt. az egyik legizgalmasabb és legsikeresebb iparágban működik, nap mint nap új kihívásokat állítva ezzel valamennyi munkatársa elé − fogalmazott Somorjai Éva, a cég hr vezérigazgató-helyettese. Annak érdekében, hogy a kollégák megmutathassák, mire képesek, a társaság felhatalmazza csapata tagjait, hogy minél önállóban és a munkájukért felelősséget vállalva dolgozzanak. Somorjai szerint a telekomosok elkötelezettségét és teljesítményét versenyképes bérrel és Magyarországon egyedülállóan értékes béren kívüli juttatásokkal honorálják.

Havonta rendez dolgozói tájékoztatót az InterContinental Budapest, az eseményeken a leglényegesebb pénzügyi eredményekről, a szállodában történt eseményekről kapnak tájékoztatást a dolgozók − mondta Claus Geisselmann szállodaigazgató. Ezenkívül írásban, valamint több információs területen is információhoz juthatnak a cég munkatársai Geisselmann szerint hatékony eszköz az ígéretek betartása: a szállodában nem volt létszámleépítés, nem maradt el a fizetésemelés vagy a tizenharmadik havi jutalom, emellett fontosak a kötetlenebb találkozókra lehetőséget adó programok és rendezvények is.

A számtalan bizonytalanságot magában hordozó piaci és gazdasági környezetben minden eddiginél fontosabbá vált a vállalati stabilitás, a kiszámítható jövőkép, a munkatársak érdekeit is szem előtt tartó stratégiai tervezés és napi működés biztosítása − véli Treiber Miklós, a Novartis Hungária Kft. humánerőforrás-igazgatója. A transzparens, nehézségeket is bemutató kommunikáció mellett ehhez kiszámítható és példamutató menedzsmentmódszertanra van szükség, illetve a munkatársakat már a tervezési folyamatba is be kell vonni Treiber szerint. Az igazgató úgy látja, ezek követésével érhető el olyan elkötelezettség és elégedettség, ami az üzleti sikerek és a fenntartható teljesítmény alapját jelenti.

Az Ericsson a jövőbe tekintésben látja a válságból való kilábalás és a biztonságérzet megteremtésének zálogát − fogalmazott Bohács Bernadette, az Ericsson Magyarország Kft. hr-területének ügyvezető igazgatója. Az innováció a mindennapok része, ebben a szellemben működik a cég, és a jövő lehetőségeit keresi: 1300 fős kutatás-fejlesztési részlege egy nyitott alkotóműhely, amely értelmezhetőbbé teszi a tudományt az itt dolgozó kollégák számára. Az egyetemekkel folytatott  együttműködés és a társadalmi felelősségvállalás szellemében megrendezett események pedig a jövő mérnökgenerációját szólítják meg Jakab szerint.

A Mars Magyarország Kisállateledel Gyártó Kft. állandó alkalmazkodással igyekszik a lehető legminimálisabbra szorítani a negatív hatásokat Varga Árpád hr-igazgató szerint, aki úgy látja, a gyors reakció minden esetben versenyelőnyt jelent. Varga szerint ebben nagy szerepe van a vezetésnek, hiszen tiszta és ambiciózus célokra van szükség, a széles körű tájékoztatás és bevonás pedig azt szolgálja, hogy a munkatársak megértsék a változások okait, saját feladataikat. Bizonytalanságérzetük így csökken, amikor megtapasztalják a változások eredményeit − tette hozzá Varga.