Talán nem tűnik a valóságtól elrugaszkodott elvárásnak a 21. században, amikor sokan már egy csomag rágóért is okostelefonnal fizetnek a sarki boltban, hogy mindenhol elérhető legyen a bankkártyás fizetés. A koronavírus-járvány alatt is arra bíztatták az embereket, hogy ne aprózzák ki a vásárlásokat, gyakorlatilag mindenhol előtérbe helyezték az érintkezésmentes fizetéseket.
Régóta várat magára, hogy a tömegközlekedésben is megvalósuljon az átállás, ez viszont még nem teljesült maradéktalanul: a Volánbusz országos járataira felszállva, helyben a mai napig nem lehet bankkártyával menetjegyet váltani. Lapunk annak próbált utánajárni, hogy miért nem elérhető továbbra sem ez a fizetési opció, valamint annak is, várhatóan mikorra várható a probléma orvoslása.
Helyette applikáció van, de arra sokan panaszkodnak
2020 márciusában történt egy előrelépés, ugyanis a járványügyi helyzetre való tekintettel bevezették a mobiljegy vásárlás lehetőséget a Volán-járatokon. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által fejlesztett és üzemeltetett „Közlekedési Mobiljegy” applikációt azért hozták létre, hogy online is lehessen jegyet váltani – a jelek szerint ezt kínálják azoknak, akik bankkártyával szeretnének fizetni.
Azonban sokan elégedetlenek az alkalmazással: több mint 100 ezren töltötték le eddig androidos telefonokra a Google Play áruházban, de a közel 4 ezer értékelés alapján csak 2,3 csillagot kapott az ötből. A megvett jegyeket egy QR-kód segítségével lehet érvényesíteni, itt viszont sok felhasználó szóvá tette, hogy megbízhatatlanul működik, egyesek percekig is álldogáltak már felszálláskor a beolvasásra várva. Emellett arra is panaszkodnak, hogy gyakran lassú a fizetés átfutása, nem tudják időben megváltani a jegyeket.
Komoly fejcserék a MÁV–Volán-csoportnál
Még június 1-jén derült ki, hogy menesztik az állami közlekedési holding éléről Homolya Róbert elnök-vezérigazgatót, aki négy évig vezette az egymásba integrálódó vasúti-buszközlekedési társaságot. Homolya után a Volánbusz Zrt. addigi elnök-vezérigazgatója, Pafféri Zoltán került a cégcsoport élére, utódjának pedig Kruchina Vincét nevezte ki. Kruchina 2012-től dolgozott az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetéséért felelős minisztériumi projektcsapatban, majd 2017 és 2022 között a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgató-helyettese volt.Állammal üzletelő óriáscégek fejlesztik
Még 2019-ben írt ki közbeszerzési pályázatot a Közlekedéstudományi Intézet (KTI), melyben a MÁV és a Volán elektronikus jegyrendszerének – Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszer (HKIR) – kivitelezésére kerestek vállalkozót. Nem sokkal később kiderült, hogy a befutó a Mészáros Lőrinc cégbirodalmából kinőtt, Jászai Gellért érdekeltségébe tartozó 4iG, valamint a T-Systems konzorciuma lett.
A nettó 11,15 milliárd forintos beruházás megvalósítását 2020 végére ígérték, a projekt keretében egy egységes jegyértékesítési rendszer kialakítását vállalták. De nem csak ez volt a feladatuk, hanem további 5300 autóbuszt akartak jegykiadó- és ellenőrzési funkcióval rendelkező fedélzeti számítógéppel (OBU) ellátni. Ezek mellé viszont a KTI nem kért bankkártya olvasókat, és azóta sem volt napirenden olyan korszerűsítési projekt, amely tartalmazna ilyesmit.
A Napi.hu buszsofőröket kérdezett az esetről, és mind azt nyilatkozták, hogy az országos járatokon valóban nem elérhető a bankkártyás fizetés. Elmondásuk szerint a jegykiadó rendszert már tavaly ősszel beépítették, azt viszont nem mondták el nekik, hogy a behelyezett eszköz tartalmaz-e terminált.
A turistáknak is fejfájást okoz
A megkérdezett buszsofőrök sem értik, hogy miért nem elérhető ez a fizetési opció. Azt is hozzáteszik, ez a turistáknak is gondot szokott okozni: több olyan esetről számoltak be, ahol meglepetésként érte az utazókat, hogy nem tudnak kártyával fizetni, készpénz hiányában pedig a menetjegyet sem tudták megváltani.
További furcsaságok is akadnak a gyakorlatban: amíg az esetek többségében a MÁV-vonatokon lehet bankkártyával fizetni, addig a Volánbusz járatain ez nem lehetséges. A Napi.hu ezért felkereste az érintetteket, hogy kiderítse, valóban beszerelték-e a terminálokat. A Volánbusz a következőt válaszolta:
A HKIR projekt megrendelője a helyközi autóbuszainkat 2021-ben fedélzeti eszközökkel és úgynevezett validátorokkal (érvényesítő készülékek) látta el, melyek díjtermékeken levő vonalkódok leolvasását szolgálják, nem a bankkártyákét. A projekt keretében bankkártya olvasó (POS) egységek telepítésére egyelőre nem került sor, azonban természetesen a Volánbusz Zrt. nyitott az utazóközönség igényeihez igazodva további lehetőségek vizsgálatára.
Nagyszabású fejlesztéseket ígérnek
Műszakilag megoldható, hogy a meglévő fedélzeti jegykiadó berendezésekkel együttműködő POS terminálok kerüljenek a buszokra. A cél egy egységes, megbízhatóan működő, a szükséges szolgáltatásokra képes rendszer installálása. A tervek szerint ez a törekvés már jövőre látható eredményt hozhat.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Elítéltek Schobert Norbertet, csak most jönnek a százmilliós kártérítési perek

Indul az összeírás, bármikor kopogtathatnak
Leó pápa olyat tett, amire még Ferenc pápa sem volt képes

Legyen résen, kiterjeszti csápjait az adóhivatal

Lemondott az amerikai nagykövet, mert nem bírta nézni, hogy Trump az oroszokat támogatja

Ennyi volt: kivonul Magyarországról a légitársaság

Elfogyott Németország ereje, ténylegesen leszámolnak a merkeli örökséggel

Hamarosan nem postáz több számlát az MVM

Sztálin-szobrot avattak a metróban, reneszánszát éli a diktátor
