Az európai nyári főszezon kezdetén a Németországból, az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Olaszországból és Spanyolországból induló járatok esetében összesen 7870 járatot töröltek, ami majdnem háromszorosa a 2019-es év azonos időszakának - írta korábban a Bloomberg a Cirium légiközlekedési tanácsadó cég adatai alapján.

A bizonytalanságok ellenére a repülőjegyárak jelentősen emelkedtek a járvány előtti, vagyis 2019-es szinthez képest.

A világ légiipara nem tudott lépést tartani a járvány utáni gyors fellendüléssel, létszámhiánnyal, sztrájkokkal szembesült.

Korábban Carsten Spohr, a Lufthansa vezére is azt mondta, hogy a légicégek és repülőterek túl kemény megszorításokat hoztak, mikor összeomlott a turizmus a járvány miatt. A késéseket jelentős részben a földi kiszolgálószemélyzet elégtelen létszáma okozza.

Túl magas lenne a kártérítés?

Valószínűleg a rengeteg késés hozta elő újra azt a vitát, hogy nem sok-e az a kártérítés amelyet európai utasok kaphatnak a járatuk törlése vagy késése nyomán.

A 2004 óta érvényben lévő szabály szerint ha egy járat részben az vagy egészben érintette valamelyik uniós tagországot és legalább 3 órát késett, akkor az út hosszának függvényében az utas kártérítése jogosult, amelynek összege

  • 1500 kilométernél rövidebb út esetében 250 euró
  • 1500 és 3500 kilométer között 400 euró
  • 3500 kilométer felett pedig 600 euró.

Mivel a társaságok jellemzően nem szeretik kifizetni ezeket az összegeket, cégek jöttek létre, amelyek jutalék fejében átveszik az ügyintézést és jellemzően nagyobb sikert is érnek el, mintha valaki egyedül próbál hadakozni egy légitársaság jogi osztályával.

Nyáron sok volt a törlésből adódó panasz

Az egyik ilyen cég, a Flight Refund ügyvezetője, Erdélyi Aranka meg is erősítette lapunk kérdésére a fentieket: míg a járvány előtt inkább a járatkésések miatt keresték meg őket az ügyfeleik, idén nyáron a panaszok 70 százaléka törlésekből adódik.

A késések átlagos hossza nem emelkedett.

A kártérítések kifizetésénél azonban hosszabb feldolgozási és kifizetési idő a jellemző. Ami korábban 30-60 nap között volt az mostanára 90 – 120 napra is tehető.

- hangsúlyozza a cég vezetője.

A Flight Refund nagyon alapos validálási folyamatot végez és a jogos kártérítési igényeket a lehető leghamarabb jogi útra tereli és érvényesíti.

Felélesztik a halott tárgyalásokat

A jelenlegi cseh elnökség már utalt arra, hogy feléleszti a régóta halott tárgyalásokat a témában. A légitársaságok régóta azzal érvelnek, hogy nem tisztességes több száz eurót követelni egy olyan késés miatt, amely nagy valószínűséggel elhanyagolható kényelmetlenséget okozott az utasnak arról nem beszélve, hogy a kártérítés összege sokszor magasabb, mint a jegy ára - írja a Politico.

Getty Images

Korábban az Európai Bizottság már próbálkozott egy olyan javaslattal, amely 3-ról 5 órára emelte volna azt a késési időt, amely felett kártérítés járna.

Ez persze az utasjogvédő csoportoknak nem tetszik. A cikk idézi Steven Bergert, a a brüsszeli székhelyű BEUC fogyasztói csoport jogi képviselőjét, aki szerint nem felhígítani kellene a jogszabályt, hanem éppen szigorítani és automatikussá tenni a fizetést. Vitatja a légitársaságok azon állítását is, hogy egy késés nem gyakorol jelentős hatást az utazóra.