Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az elektromos rollerek azt ígérik, hogy lényegesen megváltoztathatják a városokban a közlekedést, ám ezzel egyidejűleg rettenetesen veszélyesek - kezdi az új közlekedési forma lehetőségeit firtató cikkét a Business Insider. Amióta tömegesen megjelentek a világ városainak utcáin, azaz nagyjából 2018 óta 29 ember vesztette életét villanyroller-balesetben és több ezren sérültek meg.

Az e-rollerek azért veszélyesebbek más közlekedési eszközöknél, mert könnyebbek, kisebb a keréktávjuk és kétkerekű járművek lévén bizonytalanabb az úttartásuk. Mindezek miatt jobban kitettek a gödröknek és más úthibáknak, amelyek a rollerek esetében olyan baleseteket okozhatnak, melyek más közlekedési eszközök esetén nem fenyegetnek. Mivel eközben viszonylag gyorsak, az eredmény az, hogy a balesetekben általában a rollerozók húzzák a rövidebbet.

Ellenlépések

Ezek a körülmények késztették a városi önkormányzatokat arra, hogy szabályozzák az elektromos rollerek közlekedését. Az első gondolat az volt, hogy sisak viselésére kötelezik a rollerezőket, ám ezt a rollerek és a bringások szervezetei hevesen ellenzik, mert úgy vélik, hogy sokan csak emiatt nem használnák kétkerekű járműveiket. Például egy rollermegosztó szolgáltatás nehezen működhetne úgy, ha az alkalmi igénybe vevőnek állandóan magával kellene hordania sisakját.

Sok városban letiltották a villanyrollereket a járdákról, így csak az úttesten közlekedhetnek. Ez azonban rendkívül veszélyes - derül ki a statisztikai adatokból. Miközben a közúti baleseteknek csak tíz százalékágban érintettek a rollerozók, 2018-ban 26 ilyen balesetből 24 végződött a kétkerekű jármű vezetőjének halálával. A járdák sokkal biztonságosabbak a rollerozóknak, ám viszonylag nagy sebességük miatt ebben az esetben a gyalogosokat veszélyeztetik. Választhatnak tehát aközött, hogy ők legyenek veszélyeztettettek vagy ők veszélyeztessenek másokat.

Hogyan javítható a biztonság

Felmerül a kérdés: jobb lenne-e végleg lemondani a villanyrollerezésről? Talán még korai igennel válaszolni erre. A legnagyobb gond az, hogy bárki, akinek van egy okos mobilja és egy hitelkártyája, minden további nélkül részt vehet a villanyroller-megosztó szolgáltatásokban. Az egyik szolgáltató, a Revel ezen akar változtatni azzal, hogy kétórás ingyenes felkészítést, illetve egy rövid tréningvideót kínál az új rollerozóknak. Emellett kétféle sisakot adnak a rollerekhez, amelyeket hetente többször tisztítanak.

Egy amerikai felmérésből kiderült, hogy a felkészítés igen hasznos lehet, hiszen a balesetek harmadát az életükben először rollerozók okozzák vagy szenvedik el. Így ha kötelezővé tennék a felkészülést azt mind nekik, mind a gyalogosoknak hasznos lenne, akikkel osztoznak a járdákon. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert egyes városok, például a kanadai Calgary megengedik a rollerozást a járdákon és a bicikliutakon. Ha sikerül összebékíteni a rollerozókat a gyalogosokkal és a bringásokkal, akkor van jövője a villanyrollerezésnek.