A legsúlyosabb gazdasági következménye lehet a Covid-19 járványnak, hogy a válságra válaszul adott jegybanki pénznyomtatás intézményesített eszközzé válik, amivel a független központi bankok is lényegében költségvetési, politikának alávetett intézményekké alakulnak– olvasható ki Tobias Adrian, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szakértőjének tanulmányából.
Általános válasz volt a 2020-as összeomlásra, hogy a jegybankok világszerte pénzt nyomtattak, eszközöket vásároltak végeláthatatlan mennyiségben, hogy mentsék, ami menthető, és megállítsák a sokkal nagyobb bajokat, gazdaságiból társadalmivá gyűrűző válságokat, államcsődöket.
Ez azt is jelentette, hogy a jegybank a maga pénzteremtő eszközével a gazdaságpolitika társává, más olvasatban kiszolgálójává vált. Megváltoztak a szerepek, immár nem feltétlenül az árstabilitás, hanem a szélesebb körű válság kezelése lett egy időre a legfontosabb monetáris funkció.
Mint arra Adrian felhívja a figyelmet, és mint azt egy, jegybankárok részvételével tartott sajtóbeszélgetésen kifejtette, ha ez marad az új alapvetés, az nagy bajt jelent a jövőre nézve.
El kell oldani a jegybankot
A Covid-járvány okozta krízis alatt lényegében megvalósult a fiskális dominancia. Ez annyit tesz, hogy a költségvetési oldal, vagyis a mindenkori kormány dönt arról, mennyi pénzt nyomtasson a jegybank, és milyen kamatszintet állítson be, hogy az megfeleljen a gazdasági kormányzat által elképzelt finanszírozás pályának.
Márpedig a jegybanknak nem ez a funkciója, központi mandátuma az árstabilitás biztosítása, amit azért kell függetlenül tegyen, mert ez gyakran szembemegy a költségvetési oldal gazdasági vagy hatalmi, politikai érdekeivel.
Az IMF szerint most érdemes leporolni a régebbi alapelveket, és ennek fényében értékelni a továbbiakat:
- Az eszközvásárlásoknak a jegybanki mandátum, az árstabilitás elérését kell szolgálniuk, és nem a kormány költségvetési megfontolásait.
- Az államnak biztosítania kell a jegybank mögött a költségvetési támaszt, hogy az pusztán a mandátuma teljesítésére fókuszáljon.
- A jegybanknak az eszközvásárlásait célszerű a másodpiacon bonyolítani, nem közvetlenül, lényegében rendelésre vásárolni az államtól.
- A minél stabilabb lábakon álló költésvetés egyszerre szolgáltatja az államot, és így annak is kisebb a valószínűsége, hogy ismételten likviditásbővítésért kell előszedni a jegybankot.
Az a baj, hogy megszokják
Lesetja Kganyago, a dél-afrikai jegybank elnöke szerint az eszközvásárlások és hosszú távú fenntartásuk legnagyobb kockázata, hogy beépülnek a piaci várakozásokba. Országa a válság idején vásárolt államkötvényeket, erre szükség is volt az állam stabilizálása érdekében, miután Dél-Afrika finanszírozását több hitelminősítői visszasorolás is nehéz helyzetbe hozta.
Itt is az kell legyen a fő szempont, hogy a jegybank tisztázza a piaci szereplőkkel, hogy milyen célokkal jelenik meg a pénzeszközök vevőjeként. Dél-Afrika esetében egy komoly pénzpiaci instabilitás alakult ki a válsággal, ez az amit a jegybank elsődlegesen kezelni akart a jelenlétével.
Egy ilyen lépésnek egyéb hatása is van, leginkább a hozamok csökkenése. Ez a költségvetésre nézve kedvező hatás, egyben veszélyforrás is. Kganyago szerint az eszközvásárlás vagy a mesterséges likviditásbővítés huzamos fenntartása azt a képzetet teremti a mindenkori, költségvetést irányító politikai hatalomban, csakúgy mint a piaci szereplőkben, hogyha baj van, akkor úgyis közbelép a jegybank.
Ha válság van, pénzt nyomtat, ha kell, ebből a pénzből államkötvényeket vesz, és leviszi az állam finanszírozásának költségeit, ezek azonban a „háborús időkre” való megoldások.
Ezzel szöges ellentétben a jegybanknak azt kell az értésére adnia a piacnak, hogy a központi bank a mandátumát tartja elsődlegesnek. Az eszközvásárlás, vagy bármilyen egyéb rendkívüli intézkedés azért történt, mert egy jól beazonosított, súlyos piaci torzulásra kellett célzott választ adni. Ezzel az is együtt jár, hogy a jegybank az első adandó alkalommal és minél gyorsabban ki is vonul ezekről a kereskedési terekről, ahol amúgy semmi keresnivalója.
Béklyóvá lesz a bőség
A túlzott beavatkozásokkal, a szerteágazó eszközvásárlásokkal a jegybank lényegében saját mozgásterét szűkíti be – mondta Elvira Nabiullina, az orosz nemzeti bank kormányzója.
Oroszország egyike volt a kevés fejlődő országnak, ahol a válság ellenére nem kezdtek eszközvásárlásba. Helyette hagyományosnak tekinthető lépéseket tettek, a jegybank kamatot vágott, likviditást biztosított. Mindehhez erős támaszt jelentett, hogy a költségvetés jó helyzetben volt.
Nabiullina szerint tudatosan tartózkodtak az ezen túlmutató beavatkozástól, mivel ez a fiskális dominancia látszat kelthette volna, ami nagyban roncsolja a jegybank szavahihetőségét. Visszatekintve, az orosz jegybankban most is úgy látják, hogy a helyes utat választották.
A jegybankoknak a hasonló szintű beavatkozásokat tényleg csak akkor szabad elővennie, ha ez elkerülhetetlen, mert ha ezt amúgy is elvárja a gazdaság többi szereplője, akkor egy újabb válság esetén már nem maradnak új eszközei, és a meglévő eszközök sem fogják tudni ugyanazt a hatást gyakorolni, ami egy krízis kezeléséhez szükséges lenne.
Nem biztos, hogy a Covidból kell tanulni
Mint arra az IMF tanulmánya és egyre több közgazdász véleménye utal, mindenképp vizsgálni kell a Covid-19 okozta drasztikus gazdasági összeomlást, viszont ez a jelenség annyira különleges a gazdaságtörténelemben, hogy jó eséllyel hiba lenne messzire mutató következtetéseket levonni.
Carmen Reinhart, a Világbank vezető közgazdásza kiemelte, hogy a Covid okán a tagállamok 90 százalékában markáns gazdasági visszaesés és jövedelemcsökkenés volt, történelmileg visszatekintve ez legfeljebb a nagy világválsággal vagy a világháborúkkal összevethető.
Kétség sem férhet ahhoz, hogy a 2020-as drámai összeomláskor szükség volt a szertenyúló és hatalmas jegybanki válaszlépésekre, mostanra azonban az látszik, hogy a jövőre nézve meg kell fordítani a folyamatokat. Mivel annyira kirívó és annyira sokkszerű volt a Covid mint jelenség, ezért helyén is kell kezelni, nem szabad belőle a jövő döntéshozatalát befolyásoló, vagy megalapozó tanulságokat beépíteni az általános gyakorlatokba.
A bizalmat egy jegybanknak nehéz felépíteni, és könnyű elveszíteni, márpedig ha az eszközvásárlások beépülnek a gondolkodásba, akkor ténylegesen egy költségvetést kiszolgáló szervnek tekintik a piaci szereplők a jegybankot, és az egyes országokat, ahol ezek alapján nincs független monetáris döntéshozás is ennek megfelelően fogják finanszírozni.
Látszik, mennyire fontos, hogy a jegybankok hitelesek és hatékonyak legyenek, jól tudják kezelni a piaci folyamatokat, miután mindenhol megjelent a magas és tartósnak ígérkező infláció. A kérdés a fejlődő piacok esetében azért is különösen fontos, mert míg egy vagyonosabb ország lakosságát több úton támogathatja, az inflációból adódó megélhetési és élelmezési kérdések aránytalanul nagy terhet rónak a szegényebb országokra, ahol még fontosabb, hogy egy hiteles jegybank tudjon kellő hatékonysággal fellépni az elszálló árakkal szemben.
Legolvasottabb

Ósdi, 19. századi fegyvert vettek hadrendbe az ukránok

Gyorsan le kellene szokni már ezekről az élelmiszerekről, mert bajt okoznak

Már semmi sem biztonságos: QR-kódon keresztül támadnak az új csalók

Ukrajna az Unió kapuján dörömböl, és van rá fogadókészség, hogy bebocsátást nyerjen

Adathalászat nélkül, pillanatok alatt tűnt el tízmillió forint
