A Napi Gazdaság hétfői szűmának cikke

A haszongépjárművek eladásából jól látható, mely iparágban tapasztalható fellendülés és melyik került bele a gazdasági válság okozta kereslethiány és forráshiány okozta spirálba. A nemzetközi áruforgalom élénkülése a nagyhaszongépjármű kategóriák beszerzéseinek kedvezett, míg a kis- és középkategóriák piaca inkább csak stagnált.

A 3,5−6,0 tonna közötti kategória jellemzően a kisvállalkozások és a városi áruterítés tipikus járműve, így ezek piaca leginkább a hazai fogyasztás növekedési ütemétől függ. Az elmúlt időszak világméretű gazdasági válsága drasztikus kereslet-visszaesést eredményezett, amelyet ugyan az elmúlt két évben növekedés követett, de a válság előtti szinteket még nem értük el. E kategória 100 darabot alig meghaladó piaca jelzi, hogy legfeljebb a műszaki okokból használhatatlanná vált járművek pótlásáról beszélhetünk −  mondta Gyöngyössy István, az MGE elnökségi tagja.

A 16 tonna fölötti nehéz-teherautók piaca két részre tagolható, a közúti és az építőipari felhasználásra szánt járművek szegmensére. Utóbbit − az építőiparral együtt − hibernálta az állami beruházások, valamint az ingatlanpiac drasztikus visszaesése. Igaz − emelte ki Gyöngyössy − a korábbi intenzív fejlődési szakaszban felhalmozott kapacitások még hosszú időre képesek lesznek az igények kiszolgálására. A nemzetközi közúti fuvarozásban használt nyerges vontatók piaca viszont szignifikánsan nőtt, így Magyarországon a 2011-ben eladott teherautók 83 százaléka ide tartozott − mondta Gyöngyössy. Hozzátette: a 2011-ben eladott, közel 3600 kamion már meghaladja a válság előtti legmagasabb szinteket.

A nyergesvontató-eladások növekedésének oka, hogy a megelőző két évben 30-40 százalékára zsugorodott a piac a legjobb esztendőnek számító 2008-hoz képest. Az ekkor elmaradó új beszerzések miatt a járműpark elöregedett, és üzemeltetése már nem volt gazdaságos. A talpon maradt vállalkozások viszont már nem halogathatták tovább a beszerzéseiket. Az Európában tapasztalt enyhe növekedés kedvezett a nemzetközi szektorban működő fuvarozóknak, alapot teremtve az új beszerzéseknek.

Fejlődött a kabotázs fuvarok piaca is, vagyis a magyar vállalkozások mind több szállítási feladatot végeztek európai országokon belül, illetve között anélkül, hogy hazatértek volna bázisállomásukra.

A nemzetközi fuvarozásban dolgozó cégek megbízóiktól euróban kapják díjaikat, ami az árfolyamváltozások negatív hatásaitól mentesítette őket. Ezek a hatások vezettek a megugró értékesítési darabszámokhoz − mondta a szakember. Hozzátette: e piaci tényezőket 2012-re vetítve a megfiatalodott járműpark miatt csökkenő eladás prognosztizálható a nehéz-teherautók piacán. A kisebb kategóriákban pedig, a várható hazai recesszió miatt, nem számítunk jelentős javulásra − mondta Gyöngyössy.

Teherautó-eladások (3,5 t és feletti járművek)
20082009201020112012 (progn.)
Eladott jármű (db)58022049237743173800
ebből nyergesvontató (db)34451015161035763000
Nyergesvontatók aránya (%)59,449,567,782,878,9
Forrás: MGE