Ajánlást adott ki a A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a fogyasztók érdekeinek fokozottabb védelme érdekében a követeléskezelés során a pénzügyi intézmények részéről elvárható gyakorlatokról. Mint a témáról tartott sajtóbeszélgetésen elhangzott, ma már társadalmi szintű probléma a késedelmesség, eladósodottság: a lakossági hitelszerződések 45 százaléka késedelmes szerződés, a 90+os hitelek aránya 27 százalék volt tavaly december végén. A felügyeleti intézkedés alapját az adta, hogy a követeléskezelési folyamat során a jogi szakaszt - a végrehajtási eljárást - megelőző tevékenységek szabályozása hiányos, arra csak a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló jogszabályi rendelkezések és a - vitatott jogi értékű - magatartási kódex egyes szabályai vonatkoznak.
A PSZÁF ajánlása azokra a pénzügyi szolgáltatókra terjed ki, amelyek pénzügyi szolgáltatásból eredő követelést kezelnek saját jogon, vagy megbízás alapján, vagy ilyen követelést vásároltak. Az ajánlás - amely nem érinti az adós és a hitelező közötti jogviszonyból származó követelés jogszerűségét - fogyasztóvédelmi megfontolásból elvárásokat fogalmaz meg a követeléskezeléshez kapcsolódó ügyfél-tájékoztatás, a kapcsolatfelvétel és az ügyfélkezelés megfelelő formáiról és azok tartalmáról. Alapvető elvárásként fogalmazza meg a felügyelet, hogy az intézmények a késedelmes követelésről kiküldött rendszeres ügyfélértesítő leveleikben pontos információkat közöljenek az adósokkal a tartozás összegéről és összetételéről (tőke, kamat, késedelmi kamat, díjak), a lehetséges áthidaló megoldásokról, a követeléskezelés várható menetéről, figyelmeztessék őket a nemfizetés miatt a tartozás növekedésére, és az adós fogyasztó számára lehetséges egyéb hátrányos következményekre. Alapvető elvárás, hogy a követeléskezelők a kapcsolattartás során ne tanúsítsanak se félrevezető, se agresszív magatartást az adóssal szemben. Az intézményeknek a követeléskezelés lépéseiről, a követelések mértékéről és a kapcsolatfelvételekről visszakereshető nyilvántartást kell vezetniük és követeléskezelési szabályzatot szükséges készíteniük.
Ugyanakkor a május elsejétől ellenőrzött ajánlás főbb üzenetei között a felügyelet fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy az adósnak tisztában kell lennie azza, hogy a jogos követeléseket meg kell fizetni. A PSZÁF szerint a kölcsönösen együttműködő magatartás mind az adós, mind a hitelezői oldal érdeke, ennek elérése érdekében mindkét félnek komoly feladatai vannak.
Szabályozás is lesz
Legolvasottabb
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
Ennyit Putyin „békevágyáról”: orosz rakéták csapódtak be mindössze 250 kilométerre Magyarországtól
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Éjszakai riadó a NATO-határon: orosz gépek emelkedtek a levegőbe, ez okozta a pánikot
Amerika és Ukrajna bekeményített: felszólították Putyint, hogy végre lépjen a béke ügyében
Lesújtó hír jött: 60 ezres nyugdíjra is alig számíthat, aki így adózik
Nem is gondolnák az autósok, hogy ezzel félmilliárd forint maradt a zsebükben