Alig látszódik a statisztikában az elmúlt évek útfelújítási hulláma, 2022-ben minden második kilométer rossz vagy nem megfelelő állapotú volt, amin a tavaly elrendelt állami beruházási stop sem segít. Öröm az ürömben, hogy a Magyar Közút szerint a romlási folyamat megállítható lett – számolt be róla a vg.hu.

A 31 ezer kilométernyi fő- és mellékutat üzemeltető Magyar Közút adataiból kiderül, hogy továbbra is kritikus a hazai közúthálózat állapota, bár a javulás folyamatos.

2013-ban még az utak 60 százaléka kapta meg ezt a minősítést, 2022-ben pedig minden második kilométer volt rossz vagy nem megfelelő állapotú.

Világgazdasági Fórum tavalyi jelentése alapján 2019-ben világviszonylatban a 69., míg az európai listán a 24. helyen végeztünk útminőségben. Irigykedhetünk a horvát utakra, amelyek a 12. legjobbak a világon, Európában is csak négy ország előzi meg őket.

A régióban nálunk rosszabb minősítést kapott Szlovákia (72) és meglepő módon Csehország (76), kevésbé meglepő módon pedig Bulgária (101) és Románia (118). Lengyelország viszont előttünk van, az 57. helyen végzett.

Hatezer kilométernyi útfelújítás

A Magyar Közúttól a Világgazdaság érdeklődésére azt közölték, hogy 2010 óta 6 ezer kilométernyi útfelújítás volt Magyarországon, aminek köszönhetően szerintük a leromlási folyamat „csökkenthető, megállítható lett”. Arról viszont nem írtak, hogy hány kilométert kellene évente megújítani a minőségi javuláshoz, ami az idén biztosan lassulni fog az állami beruházási stop miatt. Felhívták a figyelmet arra, hogy az állami beruházási stop áldozata lett tavaly a jelentős tranzitforgalmat bonyolító 52-es út mellett több kisebb útszakasz rekonstrukciója, ami azért probléma mert ezeknek a fejlesztéseknek az elmaradása nemcsak az életminőséget, hanem a munkaerő mobilitását is hátrányosan érinti.

88 milliárdos keretösszeg

A Magyar Közút saját forrásból is végez útfelújításokat: idén ez eddig 9 projekt keretében 12 kilométernyi út felújítását érintette, kivitelezés alatt van még további 51 projekt, amelyben csaknem 146 kilométernyi út felújítása valósul meg, 47 milliárd forint értékben. De ipari parkokhoz kapcsolódó közútfejlesztések is zajlanak, 12,6 kilométeren útfelújítások, útépítések és forgalomtechnikai beavatkozások, több mint 9,4 milliárd forint értékben.

Az idén mintegy 88 milliárd forintos keretösszegből gazdálkodhatnak, ami alacsonyabb a tavalyinál, ennek pedig nem más az oka, hogy minthogy a 2022 szeptembere óta több mint 1200 kilométernyi gyorsforgalmú út üzemeltetése már nem a társaság hatásköre. 

Kátyúk és úthibák országában élünk, hamarosan nagyszabású felújítás javíthat a helyzeten

Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása kezdődik tavasszal, amire már sok hazai autós várhatott, hiszen jelentős anyagi kárt jelent a gépjárművek karbantartása, amit tetéznek a kátyúkárok. Bővebben --->