A 41 forintos áremelkedés nem kevés, azonban sokat segít a jelenlegi helyzeten, hogy az üzemanyagok ára az év végén jelentősen csökkent – mondta Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az Indexnek.
A jövedékiadó-emelésről azt mondta, hogy Magyarország hosszú ideig elmulasztotta érvényesíteni az uniós elvárásokat, azonban azt kiemelte, hogy ez a pluszbevétel nem az unió költségvetését gyarapítja, hanem a magyar államét.
Elmondása szerint egyszerű üzleti döntés volt az, hogy két részletben vezetik be a drágulást, amivel a fuvarozók is jól járnak.
Az idei üzemanyag-árakkal kapcsolatban arról beszélt, hogy jelentős árcsökkenés valószínűleg nem várható, mivel egyszerűen túl sok a konfliktus jelenleg a világban. Egy újabb közel-keleti front megnyitása akár 15 százalékos áremelést is eredményezhet a hazai piacon, de ennél sokkal nagyobb árrobbanás is lehet.
Ha újabb front nyílik a térségben, és a globális olaj- és gázkereskedelem Széll Kálmán terét, a Hormuzi-szorost lezárják, ahol a teljes kőolajpiac 20 százaléka halad át, akkor akár 70-80 százalékos áremelkedéssel is lehet számolni. Az ökölszabály szerint 1 százalékos termeléskiesés a világpiacon rövid távon 10 százalékos áremelkedést indukálhat
– mondta Hernádi.
Igyekezett eloszlatni azt a népszerű közhiedelmet, hogy az energiavállalatoknak kedveznek a nemzetközi konfliktusok, meglátása szerint egy ilyen inkább rettentően összezavarja a piacokat. Ezen a piacon pedig alapszabály, hogy hosszú távon az egyensúlyi helyzet a legkedvezőbb minden résztvevő számára.
Az ársapkáról Hernádi úgy fogalmazott, hogy azt hitték, hogy a szocializmus végével többé nem nyúlnak bele ennyire drasztikusan a piaci folyamatokba és nem kell már olyan ellátási nehézségekkel szembenézni, mint a taxisblokád idejében.
Továbbra is hatalmas tévedésnek tartom, ha egy kormány azt gondolja, hogy a piac minden lépését képes szabályozni
– mondta a Mol vezére, aki szerint Magyarországon 2020-ig, a Covid-járvány betöréséig kiszámítható gazdaságpolitika volt, ezt az időszakot kellene visszahozni.
Hernádi szerint semmilyen piaci racionalitás mentén nem lehet amellett érvelni, hogy az orosz kitettséget radikálisan csökkentsük és egy másikra cseréljük. Példaként arról beszélt, hogy délről növelték a kőolajbeszerzést, azonban komoly nehezítés ennek kapcsán, hogy a horvátok kihasználják a monopolhelyzetüket, az általuk meghatározott szállítási költség még mindig a négyszerese a méltányos piaci árnak.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Üzent az MVM azoknak, akik kiakadtak a rezsiszámlán

Titkos műveletre figyelmeztet az OTP, veszélyben az ügyfelek pénze

Előkerült Varga Judit, nagy megpróbáltatás előtt áll

Horrorisztikus állapotok várhatók az M1-esen, mentik, ami menthető

Az igen! Kétmilliárd forintos nyerővel szállt ki valaki a Magyar Telekomból

Jön a hétvégi fizetős parkolás

Jönnek az oktatással meg az egészségüggyel, pedig a lakhatás fogja felrobbantani a magyar társadalmat

Nagyot kaszált, aki ebbe fektetett: áttörte a plafont

Furcsa dolgok történnek a Balatonnál, nem biztos, hogy jó ez így
