Negyven éve nem történt ilyen mértékű műszaki fejlesztés a balatoni hajózásban, aminek az ország tanúja lehet az új hajók üzembe helyezésével. Az új hajók vízre bocsátása és üzempróbája a komáromi hajógyárban megtörtént, és szállításra előkészített állapotban 2021 óta várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállítást.
Közben a Balaton vízszintcsökkenése miatt volt nagy aggodalom: a tó körüli települések önkormányzatai is tiltakoznak a leeresztés ellen, amelyet már június 13-án elindított az Országos Vízügyi Igazgatóság.
Balatoni Szövetség: Ne engedjék le a Balaton vizét!
A nyári turisztikai szezon megvédése érdekében az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség (BSZ) levélben fordult az Országos Vízügyi Főigazgatósághoz (OVF), azt kérve, hogy a Balaton vízszintjének csökkentését halasszák őszre. Bővebben>>>A tó vízszintjének csökkenése egyébként némileg elmarad attól, amire a szakemberek számítottak. Ez betudható a csapadékos időjárásnak. A vizugy.hu adataiból látszik, hogy a zsilip megnyitása óta 8 centimétert apadt a Balaton.

Az eleinte 7 hajóból álló flotta először a Duna 272 kilométeres szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között.
Majd a már mintegy 20 hajósra bővült szállítóflotta további 121 kilométert tett meg a Sió-csatornán az elmúlt napokban.
Valóságos hajóflotta vonul a Sión a Balaton felé: mutatjuk
Csaknem 20 hajóból álló konvoj közelít a Balaton felé. Hétfő este ki is kötött a hajóraj Ozorán. Bővebben>>>Pár nap múlva átzsilipelik a Balatonra a flottát
A hajók kedden érték el a Siófok-Kiliti zsilipet, és szerdán sikeresen átzsilipeltek. Itt a hajók pár napot még várakozni fognak, mielőtt a szállítás utolsó részéhez, a Balatonra történő átzsilipelés állomásához érnek.

A korábbi ígéretek szerint a Balaton vízleeresztését a zsilipeléseket követően megszűntetik, ám hogy erre pontosan mikor kerül sor, még nem szól a fáma.
A két új katamaránt és két új kompot a szállítás miatt visszabontották, így megérkezésük után néhány hónapos összeszerelési munka vár még rájuk.
A hajók érkezése mérföldkő a balatoni hajózásban, hiszen a BAHART 1978-81 között szerezte be a jelenleg is használt három katamaránját, a kompok átlagos életkora is 50-60 év közé tehető.
Hatalmas logisztikai kihívást jelentett a hajók lejuttatása
Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója megjegyezte, a szakemberek számára rendkívüli logisztikai feladatot jelentett a szállítás és a közreműködő, mintegy 20 hajó koordinációja.
Az új kompok az eddigi legnagyobb utas- és jármű- befogadóképességgel rendelkeznek, építésük során a korszerű utasszállításra és a nagyszámú kerékpárszállításra is hangsúlyt fektettek.
- A két új komp, Szántód és Tihany a jelenlegi kompokhoz hasonlóan Szántódrév és Tihanyrév között közlekedik majd.
- A két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven a következő hajózási szezontól kezdve a legforgalmasabb útvonalakon áll forgalomba.
- A Tomaj Fonyód-Badacsony között fog közlekedni, a Balaton pedig a Siófok-Balatonfüred-Tihany útvonalon teljesít szolgálatot.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Egy olyan játszmába kezdett Magyarország, amely mindent megváltoztathat

A GPS csodákra képes, nem akármilyen kiskaput kaphatnak a gyorshajtók

Németországban néhányan már jobban félnek a NATO-tól, mint Putyintól

Döntött a Fitch: kimondták az ítéletet az EU-ról

Itt az országos gimnáziumi rangsor, lehet böngészni

Trump odacsap? – Elképesztő szankciók jönnek, ha nem állnak le az oroszok

Csőd után kivonulás: nem tudjuk, innentől mibe rakják a magyarok a töltött káposztát

A kínaiak kezébe kerülhet a magyarok egyik kedvenc áruházlánca

500-600 ezres a kezdő bér, ráadásul egy éven belül 30 százalékkal emelkedhet a gépészmérnökök fizetése
