A spanyol közlekedési miniszter, Óscar Puente egy gazdasági rendezvényen kijelentette, hogy kormánya „mindent megtesz” a Talgóra vonatkozó magyar felvásárlási ajánlat elutasítása érdekében.

A nyilatkozat arra a friss hírre reagált, hogy a magyar Ganz-MaVag Europe Zrt. konzorciumnak sikerült megállapodnia a Talgo vonatgyár hitelező bankjaival, így pénzügyileg zöld utat kapott a bizniszre.

A Talgo vonatgyár magyar megvásárlási szándékát hetek óta feszült figyelemmel követő spanyol sajtó szerint a madridi kabinet azért áll ellen a magyar nyomulásnak, mert Orbán Viktort sejtik az ajánlat mögött, és úgy vélik, a magyar konzorciumnak orosz kötődése is lehet.

A spanyol kormánynak erős eszközei vannak arra, hogy egy ilyen felvásárlást megakadályozzon - írja a Telex.hu rámutatva: a pénzügyileg már előkészített ügylet politikai engedélyeztetése még hátravan. A dokumentációt be kell mutatni a gazdasági minisztérium nemzetközi kereskedelmi és beruházási főigazgatóságának, amely aztán összehívja a külföldi befektetési tanácsot.

Ez a tárcaközi testület jelentést készít, amelyet a minisztertanács elé terjeszt.

A spanyol lapok szerint Óscar Puente nyilatkozata előrevetíti a kormány elutasító döntését.

Korábban Jordi Hereu ipari miniszter is arról beszélt egy rendezvényen, hogy a Talgo spanyol stratégiai vállalat, és a kormány alaposan elemzi majd a jövőbeli tulajdonosok profilját. Ha pedig rábólintanak az üzletre, akkor is csak azzal a meggyőződéssel, hogy a stratégiai irányítás spanyol kézben marad.

Ahogy az Economx is beszámolt róla, a részben magyar állami tulajdonban lévő Ganz-MaVag Europe Zrt. akarja magát bevásárolni a spanyol vasútijármű-gyárba, a Talgoba. A nagy múltú, ám eladósodott spanyol vállalat 40 százalékáért 240 milliárd forintot (632 millió eurót) fizetne a Magyar Vagon Vagyonkezelő Zrt-hez tartozó konzorcium. A magyar csoport a hírek szerint elkötelezett a Talgo spanyolországi központjának, valamint gyakorlatilag a teljes munkatársi gárda és a jelenlegi vezetőség megtartása mellett.