KIEMELÉS KÉP MELLÉ: Mirt a baj a magyar piaccal? A Magyar Vasúti Hivatal csak januárban áll fel Még nem készült el a vasúti törvény Magasak a pályahasználati díjak NAPI Gazdaság Mellbevágó adatokat közölt a MÁV üzemeltetésével kapcsolatban tegnapi sajtótájékoztatóján Kóka János közlekedési miniszter: csak HR-ügyekkel 1300 dolgozót foglalkoztat az állami vasúttársaság és 300 tagjával népesnek mondható a jogászok tábora is. Nem csoda hát, ha a társaság halaszthatatlan reformját elbocsátásokkal kezdik: a bejelentés szerint Mándoki Zoltán vezérigazgató mellett még hat felső vezető távozik a cégtől, ezen túl a központi igazgatásban további 30 százalékos leépítést vár el a miniszter. Szerkezeti változások sem maradhatnak el, ennek részeként önállósulnak az üzletágak: abban azonban nem teljes az egyetértés a miniszter és a társaság irányítói között, hogy ezt követően privatizáció vagy stratégiai együttműködés keretében képzelhető el a működtetés. Szembetűnő, hogy míg Európa más felén jellemzően sikertörténetnek számít a vasúti piac megnyitása, ennek áldását Magyarországon egyelőre nem érezni. Ennek szakértők szerint a jogi szabályozás hiányossága az oka, de a piaci részesedést és növekedést mutató adatokból arra lehet következtetni, hogy a piaci igényeknek nem megfelelő eszközállománnyal, infrastruktúrával rendelkező MÁV túlsúlya fékezi a valós verseny kialakulását. Cikkeink a 3. oldalon