Alig egy évvel azt követően, hogy beindultak a Ford B-Max gyártósorai Craiován a másodszorra is csökkenteni kényszerül termelését az amerikai gyártó, szeptemberben hét napra leáll a romániai üzem. Az év első felében közel 10 százalékkal zsugorodott a nyugat-európai autópiac, a B-Max térvesztése elsősorban annak tudható be, hogy a járművet elsősorban a fiatal generációnak szánták, ahol azonban a munkanélküliség már elérte a húsz százalékot - tájékoztatta a Ziarul Financiart a vállalat.
A termeléscsökkentés azért is meglepő, mivel a Ford alig pár napja jelentette be, hogy a B-Max a legkeresettebb kategóriájában, az év első felében az európai piacon 38 ezret sikerült értékesíteni. A Ford naponta 365 autót gyárt a craiovai üzemében, a gyárleállással a havi termelés 2600-zal csökken ami 38 millió eurós bevételkiesést jelent. A lépés gyár 3900 alkalmazottjából 2500-at érint az erőforrások gyártása ugyanis zavartalanul folytatódik.
A kollektív munkaszerződés szerint a kényszerszabadságra küldött munkavállalók bérük 80 százalékát kapják. Tavaly ősszel az amerikaiak szintén a keresletcsökkenésre hivatkozva 550-ről 250-re csökkentették a napi gyártást, ami idén növekedett ismét 365 darabra. Hasonló lépésre kényszerült tavaly nyáron a Renault is Romániában, a különbség azonban az, hogy a keresletcsökkenés a Dacia kifutó modelljei esetében következett be, a Ford B-Max azonban alig egy éves modell.
A gyár ideiglenes leállásával idén legfeljebb 60-65 ezer B-Max gurulhat ki a gyártósorokról, miközben a Dacia éves termelése meghaladhatja a 330 ezret.
A Ford 74 év után 2007-ben tért vissza Romániába, amikor megvásárolta a Daewookat gyártó Automobile Craiova SA részvényeinek 72 százalékát, 2008-ban tulajdonrésze 100 százalékra nőtt. Az amerikaiak 1936-ban Bukarestben kezdték el a nevezetes V8-as modell gyártását, az üzem az államosításig működött.
A craiovai gyár felvásárlásakor a Ford az állami támogatásokért cserébe vállalta, hogy évente legkevesebb 250 ezer autót gyárt majd, a gazdasági válság azonban keresztülhúzta a vállalat terveit, a román kormány ezért módosított a szerződésen, és a 14 millió eurós büntetés mellett az korábban megígért 143 millió eurós állami támogatást 75 millió euróra csökkentette. Az 2012 elején aláírt új szerződés a Fordot arra kötelezi, hogy 2017-ig legkevesebb 810 ezer gépkocsit gyártson Romániában. Jan Gijensen a Ford Romania elnöke akkor azt mondta, hogy a B-Max modellből 2012-ben 60 ezret, 2013-tól pedig évente átlagosan 162 ezret gyártanak majd.
Legolvasottabb
Összeomlás szélén egy kulcságazat: 63 ezer munkahely forog kockán
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Tabudöntés jöhet az EU-ban: megszavazhatják az orosz vagyon felhasználását
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
Megvan a NASA legújabb vezetője, el sem hiszi, honnan jött
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Nagy dobással érkezett az OTP, sokan örülhetnek
Titkolt fegyverüzlet: a kormány gyakorlatilag ajándékba adott 66 harckocsit Szerbiának