Az indoklás szerint az OMV Petrom Marketing, az OMV Petrom, a Rompetrol Downstream, az ENI Romania, a MOL Romania Petroleum Products és a Lukoil Romania még 2008-ban egymással egyeztetve egyszerre vonták ki a piacról az ECO Premium üzemanyagtípust, egy drágábbal helyettesítve azt. A cégek egy hónapon belül kézhez kapják az indoklást, ami után eldönthetik, hogy bírósághoz fordulnak-e vagy sem - mondta Bogdan Chiritoiu a versenyhivatal elnöke.

Az olajtársaságokat egyenként vizsgálták, a bírságot annak függvényében állapították meg, hogy a cégnek milyen szerepe volt a kartellben - tette hozzá Chiritoiu, aki a bírságok összegéről nem kívánt nyilatkozni. Piaci források szerint a legnagyobb összeget a bevételük közel három százalékát az OMV Petromnak kell kifizetni. A Versenyhivatal bejelentésének idejére a tőzsdén is jegyzett vállalatok részvényeivel való kereskedést felfüggesztették.

Az ECO Premium kivonása a termék portfolióból egyéni üzleti döntés volt, és nem megállapodás vagy összehangolt magatartás eredménye - áll a Mol lapunkhoz eljuttatok közleményében. A magyar olajtársaság kérni fogja a végrehajtás felfüggesztését és a döntést megtámadja a Bukaresti Fellebviteli Bíróságon. A közleményből az is kiderül, hogy Mol Romániára kiszabott bírság összege 18,5 millió euró, ami a vállalat 2010-es üzleti forgalmának 3 százaléka. Vállalatunkat meglepte a versenyhivatal határozata, a vádak teljes mértékben alaptalanok, a bírság kiszabása törvénytelen- derül ki a KazMunaiGaz tulajdonában lévő Rompetrol Downstream álláspontja közleményükből. A Rompetrol döntés ellen a bírósághoz fordul. Az OMV Petromot és az OMV Petrom Marketinget, információink szerint 137,2 millió euróra büntették.

A versenytanácsi döntés a politikai lobbi és a média nyomására született, amit logikai érv nem támaszt alá - idézik Constantin Tampizat a Lukoil Románia volt vezérigazgatóját a helyi lapok.

A román versenyhivatal szerint a Molt és további öt olajtársaság versenyjogi szabályokat sértett amikor 2008-ban egységesen vonták ki termékpalettájukról az ECO Premium néven ismert üzemanyagot ezért rekorméretű 205 millió eurós bírság megfizetésére köttelezi a társaságokat. A vállalatok egységes álláspontja szerint ugyanakkor az ECO Premium-eladások folyamatosan apadtak, ezt az üzemanyagtípust használó idősebb járművek számának csökkenésével. A ECO Premium eladások a telejs bevétel alig 3 százalékát adták, ezért került ki ez az üzemanygtípus a kínálatból - fogalmazott Tampiza.