Egyiptom szombaton közölte, hogy megemeli a tranzitdíjakat a világ egyik legfontosabb vízi útvonalán, a Szuezi-csatornán áthaladó hajók, köztük az olajszállító tartályhajók esetében. A hajózási útvonalat felügyelő hatóság szombati közleményében közölte, hogy 15 százalékkal növeli a díjakat az olajat és kőolajtermékeket szállító tartályhajók esetében, és 10 százalékkal a száraz ömlesztettáru-szállító hajók és a sétahajók esetében – írja az Al Araby.
A hatóság vezetője, Oszama Rábije szerint a január 1-jén életbe lépő emelések elkerülhetetlenek és szükségszerűek. A vízi út üzemeltetési, karbantartási és tengeri szolgáltatások költségeit növelő globális inflációs ráták fellendülését tette felelőssé. A világkereskedelem mintegy 10 százaléka, köztük a világ kőolajának 7 százaléka folyik át a Szuezi-csatornán, amely a 103 millió lakosú Egyiptom, a legnépesebb arab ország egyik fő devizaforrása. Maga a díjemelés erősítheti a globális inflációs hatásokat is.
Egyiptomnak óriási gazdasági kihívásokkal kell szembenéznie, és egyre kevesebb a devizája, amely az alapvető élelmiszerek, például a gabona és az üzemanyag megvásárlásához szükséges. A lakosság jelentős részét érinti az élelmezési válság, amelyet a gabonaárak emelkedése okozott. A kairói kormány már számos szigorú szabállyal próbál harcolni az egyiptomi font leértékelődése ellen, valamint korlátozásokat vezettek be az élelmiszervásárlásoknál. A kormányt viszont egyre többet támadják, mert a válság alatt egy luxushotelből irányították az országot.
Jelentős bevételnövekedést várnak a Szuezi-csatornán
A hatóságok szerint tavaly 20 649 hajó haladt át a csatornán, ami 10 százalékos növekedés a 2020-as 18 830 hajóhoz képest. A csatorna éves bevétele 2021-ben elérte a 6,3 milliárd dollárt, ami az átjáró történetének legmagasabb bevétele.
A csatorna hatóságai a víziút déli részének kiszélesítésén és mélyítésén dolgoznak, amióta 2021 márciusában az Evergreen hajó zátonyra futott és több mint egy hétre lezárta a csatornát. A hatnapos zárlat megzavarta a globális szállítmányozást.
Augusztus 31-én egy olajszállító tartályhajó futott zátonyra, és rövid időre elzárta a vízi utat, mielőtt betáplálták volna.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Országos razzia indul a közutakon, rengeteg járművet állíthatnak meg hétfőtől
Závecz Research: a közhangulat mást mutat, mint a szavazói szándék
Ennyiért tankolhat szombaton, íme az árak
Kilőtt Orbán Viktor hangjára a forint, nem fest jól a grafikon
Fontos közlekedési változás jön Budapesten, mutatjuk, hogyan kerülje el a káoszt
Románia beelőzött minket: kedvezőbb finanszírozás, gyorsuló növekedés
330 kamerával már mindent látnak? Kiderült, milyen testkamerákkal figyeli az ORFK sofőröket
Egy apuka nem tudta kivárni, kivizsgáltatta, mitől betegedett meg gyermeke több száz társával együtt
Itt a munkaerőpiac titkos törésvonala: magyarok százezreinek fordulhat fel fenekestül az élete