Idén tavaszra 43 százalékra esett vissza a szlovák élelmiszerek aránya a hazai üzletekben, betetőzve az évek óta tartó folyamatot - derült ki a Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) megrendelésére készült felmérésből, amit a pozsonyi Új Szó ismertetett. A GfK piackutató által készített felmérés szerint a szlovákiai üzletekben évek óta alacsonyabb a hazai élelmiszerek aránya, mint a szomszédos országok esetében.

Szlovákiában a diszkontüzletekben és a legnagyobb forgalmat bonyolító hipermarketekben volt a legalacsonyabb (29-43 százalék közötti) a hazai élelmiszerek aránya, míg a kisebb üzletekben (60 százalék) meghaladta az országos átlagot. Az egyetlen pozitívum, hogy idén lassult ez a folyamat, a tavalyihoz képest csak egy százalékkal esett vissza a 2011-ben még 50 százalékos arány.

Daniel Poturnay, a PKS elnöke rámutatott: Szlovákiában a szektor anyagi támogatásának szintje tavaly egy harmincada volt a dániainak, és a környező országokban sokkal magasabb szinten van "a lakosság fogyasztói nacionalizmusa", ez is a magyarázata annak, hogy ott magasabb a hazai élelmiszerek aránya mint Szlovákiában. Az okok közé sorolta azt is, hogy egyes szomszédos országokban, például Magyarországon sikeresebb a hazai gyártók érdekérvényesítése.