Az autóvásárlók egyik gyakori hibája, hogy hajlamosak csupán a vételár alapján dönteni egy-egy márka mellett és nem számolnak előre olyan kiadásokkal, mint a szerviz, amely lehet csupán karbantartás, de karambolos javítás is.
Előző cikkünkből kiderült, hogy milyen összegekkel lehet számolni egy százezres szerviznél és magasabb futásteljesítménynél, most pedig azt nézte meg a TotálKártörténet-lekérdezés adatszolgáltató partnere, hogy miként szóródnak a karambolos javítások költségei márkánként.
Itt érthetően konkrét összegeket nem lehet meghatározni, hiszen a károk a 100 ezer forinttól több millióig terjedhetnek azonban az kiderül, hogy mennyire térnek el az átlagtól az egyes márkák, ha egy sérülés miatt kell meglátogatni a szervizt. Ez az információ pedig nem csak azokat érinti, akik sokat törik a kocsijukat, hiszen a biztosítók - sok egyéb mellett - ennek az adatnak az ismeretében határozzák meg a Casco-díjakat.
Az átlag ebben az esetben valamennyi autó karambolos szervizköltségét jelenti márkafüggetlen és szakszervizben egyaránt. A legalacsonyabb díjakkal, az átlag 79 százalékával a Suzuki-tulajdonosok számolhatnak, de a Seatok (81 százalék) és a Skodák (81 százalék) szervizelése is kedvező anyagilag.
A tömegmárkák között nincsenek nagy különbségek, a Fiattól, az Opeltől, a Fordtól a francia márkákon át a Volkswagenig és a Mazdáig a karambolos díjak az átlag 90 és 98 százaléka között szóródnak. Az abszolút középértéket a Kia jeleni, amely 100 százalékkal már a drágábbak közé tartozik a tömegmárkák között.
| Márka | Átlagár szórása |
| Chevrolet/Daewoo | 72 |
| Suzuki | 79 |
| Seat | 81 |
| Skoda | 87 |
| Fiat | 87 |
| Opel | 89 |
| Peugeot | 91 |
| Ford | 91 |
| Alfa Romeo | 91 |
| Citroën | 92 |
| Honda | 93 |
| Volkswagen | 95 |
| Toyota | 95 |
| Renault | 97 |
| Mazda | 98 |
| Kia | 100 |
| Dacia | 104 |
| Hyundai | 105 |
| Nissan | 108 |
| Mitsubishi | 109 |
| Audi | 125 |
| Mercedes | 135 |
| Volvo | 139 |
| BMW | 142 |
| Lexus | 152 |
| Forrás: Totálkártörténet | |
Az igazi meglepetést a Dacia jelenti, amely annak ellenére, hogy a legolcsóbb újautó-márka itthon, a karambolos szervizköltségek már az átlag 104 százalékát teszik ki. Az átlag felett áll a Hyundai(105 százalék), a Nissan (108 százalék) és a Mitsubishi (109 százalék), de a prémiummárkáknál hatalmas az ugrás.
Az Audi szervizköltségei az átlag 125, Mercedesé 135, a Volvóé 139, a BWM-é 142, a Lexusé pedig 152 százalék. Vagyis sok esetben a szervizköltségek még annál is többe kerülnek egy karambolos javítás esetén, mint amennyivel drágább egy prémiumautó egy tömegmárka hasonló kategóriájú és felszereltségű modelljénél.
A márkaszervizeknél nagyobb a szakadék
Csupán a márkaszervizekre nagyjából ugyanezt a képet kapjuk. A Suzuki az átlag 77 százalékával messze a legolcsóbb, a tömegmárkák az átlag 85 és 102 százaléka között szóródnak, a prémiumok pedig 143 és 149 százalék között (ebből a szűrésből a Lexus kimaradt).
Vagyis a prémiummárkák szervizeinek tolla még vastagabban fog a többi márkaszervizhez képest.
Kis autó kis pénz, nagy autó nagy pénz
A kategóriák szerinti bontásból kiderült, hogy - nem meglepő módon - minél nagyobb egy autó, annál magasabb a szervizköltség. Egy sportkocsi tulajdonosának az átlag 142 százalékát, míg egy luxusautó esetében (például Audi A8, 7-es BMW) 202 százalékát vagyis több mint dupláját kell fizetni.
Érdekesség, hogy a márkaszervizekben egy sportkocsi karambolos javításának ára mindössze az átlag 108 százaléka, egy luxuskategóriásé pedig 141 százalék.
Ebből úgy tűnik, mintha a márkafüggetlen szervizek számára a ritkább autók nagyobb kihívást jelentenének. Ez ugyanakkor nem feltétlenül jelent magasabb számlát, mintha valaki márkaszervizbe menne.
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Nem adták oda a defibrillátort egy életmentéshez a Határ úti metrómegállónál
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan, hogy mennyi pénzért lehet hálálkodni
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen