Nem lett haszna a megtévesztésből a Haszon magazinnak
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 10 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a Haszon Lapkiadó Kft-t. A társaság a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azáltal, hogy az internetes honlapján közzétett médiaajánlatában tényekkel alá nem támaszthatóan közölte a nyomott példányszámaira vonatkozó adatokat - áll a GVH közleményében.
A társaság médiaajánlata a 2005. júniusa és szeptembere között a terjesztett és a nyomott példányszámaira vonatkozó adatokat, másrészt a 2006. áprilisában a nyomott példányszámára vonatkozó adatokat közölte megtévesztően.
A médiaajánlat elsősorban azért volt alkalmas a megtévesztésre, mert a kiadó által kinyomtatni szándékozott példányszámra vonatkozóan közölt valótlan információt. A nyomott példányszám a kiadó szándékát tükrözi, a terjesztett, de főleg az értékesített példányszámokra vonatkozó előrejelzést pedig jelentős mértékben befolyásolhatja a piac alakulása.
Jelen esetben azonban (a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség - MATESZ) gyorsjelentéseinek adatai alapján) bizonyítást nyert, hogy a kiadó a közléskor nem is szándékozott kinyomtatni a lapot abban a példányszámban, amelyet a médiaajánlatában közölt. A hirdetni szándékozókat természetesen elsősorban az érdekli, hogy a lap mekkora körben kerül terjesztésre. A terjesztésre, de különösen az értékesítésre vonatkozó médiajánlati adatokat ezért sokkal nagyobb fenntartásokkal is kezelik, mint a nyomtatott példányszámot.
A nyomtatott példányszámra vonatkozó szándékból azonban következtetni tudnak a korábbi tapasztalatok alapján arra, hogy miképpen alakulhat az értékesítés, ill. a terjesztés. A közöltnél lényegesen (mintegy 10 százalékkal) alacsonyabb nyomott példányszám azonban a terjesztésre és az értékesítésre vonatkozó előrejelzések valóságtartalmát is érinti, hiszen hogy lehetett volna képes a kiadó 36 ezer példányt terjeszteni egy adott hónapban, ha ennél mintegy ötezerrel kevesebb nyomtatott ki.
A GVH közleménye kiemeli: a fenti magatartás súlyosan sérti a fogyasztóknak a pontos és megbízható tájékoztatáshoz fűződő érdekeit. "Még akkor is, ha egyébként a hasonlóan megtévesztő médiaajánlatokat rendszeresen közzétevő kiadókat a hirdetők kerülni fogják, a piac előbb-utóbb önmagától is megtisztulhat" - áll a közleményben.
A hazai médiapiacon azonban ez az öntisztulási folyamat láthatóan lassan megy végbe, erre utal az is, hogy a GVH az utóbbi négy-öt évben több mint tíz hasonló eljárásban találta jogsértőnek különböző lapkiadók példányszámokra, olvasottságra vagy más médiák esetében a nézettségre vonatkozó közléseket.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.