A nyílt tender eredményét az ajánlatkérő Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata közölte az uniós közbeszerzési közlönyben.

A feladat meghatározása a következő: Székesfehérvár-Börgönd repülőtér és ipari terület feltárása tárgyú projekt megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése. Ez tartalmazza a tervezési programot is.

Az Alba Airport Repülőtér belföldi légiforgalmat lebonyolító, sport és üzleti célú kisrepülőtér lesz, polgári célú, nem nyilvános repülőtérként fog működni. Paraméterei megfelelnek az ICAO 3C előírásainak. Így a futópálya hossza: 1 200 és 1 800 méter közötti, a repülőgép szárnyfesztávolság 24-36 méter, a főfutómű kerekek külső távolsága pedig 6-9 méter.

A nyertesekkel november 26-án írta alá a szerződést a város.

Indult még a közbeszerzésen a CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., valamint az EconUrbia Kft. is.

A Napi.hu tavaly novemberben írt arról, hogy az Alba Airport Repülőtér sport- és üzleti célú nyilvános polgári kisrepülőtér fejlesztéshez szükséges részletes megvalósíthatósági tanulmány készítéséhez 750 millió forintot hagyott jóvá a kormány. A repülőtér fejlesztésére nagy terv született 2008-ban. Akkor azt írtuk, hogy Budapest második nemzetközi reptere nyílhat meg két év múlva ott.

A Székesfehérvár határában levő Alba Airport repülőtér fejlesztője ugyanis a létesítési engedély birtokában elindíthatja a beruházást. A mintegy 20-25 milliárd forintos fejlesztés eredményeként 2010 tavaszán egy két kilométer hosszú kifutópályával, ötezer négyzetméter alapterületű utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel rendelkező légikikötő nyílt volna meg a hazai és külföldi utasok előtt.

Az Alba Airport fejlesztője, a Biggeorge's NV számításai szerint a reptér "hatósugarában", vagyis a 90 perc alatt elérhető városokban, 3,5 millió potenciális utas él, így a tervezett utasforgalom az első pár éves felfutási időszakot követően elérheti a gazdaságos üzemeltetéshez szükséges méretnagyságot. A ferihegyinél lényegesen kedvezőbb árazással számoltak.

A munka az ürgepopuláció átköltöztetésével el is kezdődött, de nem épült meg a betonos kifutópálya. Miután 2012 nyarára sem készült el a beruházás, Székesfehérvár visszakérte a börgöndi ingatlant a befektetőtől. A visszavétel is vajúdott egészen 2014 augusztusáig, amikor a kormány egyszeri, kétmilliárd forint támogatást nyújtott a székesfehérvári önkormányzatnak, amit a börgöndi repülőtér visszavásárlására fordíthatott.