Az egyes országok egy lakosra jutó bruttó hazai termékét és egyéb makrogazdasági aggregátumait a nemzetközileg elfogadott módszertan szerint vásárlóerő-paritáson lehet összehasonlítani. A vásárlóerő-paritás egy területi árindex, azonos áruk és szolgáltatások országok közötti árarányaiból lehet számítani. A vásárlóerő-paritáson végzett összehasonlítás révén az egyes országok árszínvonalának eltéréseiből adódó hatás kiküszöbölődik, ezáltal lehetővé válik a volumenadatok összehasonlítása.
Az egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson számolt adatsora 1995-ig áll visszamenőlegesen rendelkezésre az Eurostat számításai alapján. Az első, adattal rendelkező évben hazánk vásárlóerő-paritása az Európai Uniót jelenleg alkotó 28 ország átlagának 51 százalékát érte el. Ez után lassú emelkedés következett, hiszen 2000-ben is csak 54 százalékot értünk el, ami a 2004-es uniós csatlakozásunkkor 62 százalékra kúszott fel. Ezt követően stagnálás, sőt kisebb visszaesés (2007-ben 61 százalékon voltunk) jött, majd fordult a kocka és ismét növekedni tudtunk, de csak nagyon lassan, így ért el 2013-ban 66 százalékot Magyarország.
Amennyiben a régiós országokat nézzük, úgy azt látjuk, hogy tavaly a lengyelekkel (67 százalék) egy szinten voltunk, a bolgárokat (45 százalék) és a románokat (55 százalék) simán verjük, ám Szlovákia (75 százalék), Szlovénia és Csehország (egyaránt 82 százalék) bőven előttünk jár.
Az európai első Luxemburg, ahol 257 százalékon áll a vásárlóerő-paritás, ezzel pedig a második Norvégiát (186 százalék) is magasan verik. A képzeletbeli dobogóra még Svájc fért fel 163 százalékkal. A lista másik végén 28 százalékkal Albániát találhatjuk, de nem lehet túl büszke az eredményeire Macedónia (36 százalék) és Szerbia (37 százalék) sem.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!