Elkészült a Dentsu jövő évi piaci mozgásokat előrejelző jelentése, amely szerint a globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 752,8 milliárd dollárt, a digitális területen jövőre 6,5 százalékos növekedést jósolnak, a magyar reklámpiacra pedig 9 százalékos bővülés várhat.

A bővülés három tényező egyidejű hatásának lesz köszönhető. A reálbérek újbóli növekedése miatt egyre több márka aktivizálja hirdetési tevékenységét. Másrészt az olyan események, mint az EU és önkormányzati választások, illetve a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia is ad majd egy-egy időszakos lökést a magyar reklámpiacnak. Emellett a hirdetési árak is növekednek: a televíziós hirdetések kapcsán 25-30 százalékos emelést jelentettek be a médiatulajdonosok, ami a többi csatorna árazására is hatással lesz majd – mondta Turóczi András, a Dentsu Hungary vezérigazgatója.

A sport és a választás lesz a mozgatórugó

A korábban a 2023-as évre előrejelzett 2,7 százalékos bővülést követően jövőre 4,6 százalékos mértékben nőnek a globális reklámköltések, derül ki a Dentsu Global Ad Spend Forecasts című riportjából.

A gyarapodás egyrészt a hirdetési árak emelkedéséből adódik – a jelenlegi árakon számolva a várható növekedés mértéke 2024-ben mindössze 2,5 százalékos lenne -, másrészt a reklámköltésre az olyan nagy politikai és sportesemények is hatással lesznek, mint az amerikai elnökválasztás,párizsi olimpia vagy a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság.

Húszéves tendencia ér véget

Az elemzés csatornák szerint is vizsgálta a reklámköltések megoszlását, amiből kiderül, hogy a digitális reklámok részaránya tovább nő, jövőre ez az arány 58,8 százalék is lehet. A digitális szegmens esetében láthatóan lezárult az elmúlt két évtized folyamatos kétszámjegyű növekedése: az idei 6,3 százalékos bővülést várhatóan jövőre 6,5 százalékos növekedés követi majd. A globális hirdetési kiadások többsége azonban továbbra is a digitális területre áramlik majd, és a szegmens költési részaránya 2025-ben már várhatóan eléri a 60 százalékot.

A következő három évben a digitális szegmensben kétszámjegyű növekedésre főként a retail media (17,2 százalékos átlagos éves növekedés), a paid social (12,3 százalékos átlagos éves növekedés), és a programmatic (10,2 százalékos átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk.

A második legnagyobb részaránnyal rendelkező, a reklámköltések közel negyedét kitevő televíziós hirdetések értéke két év csökkenést követően újra nőni fog 2,9 százalékkal, ami elsősorban a connected TV-költések 30 százalék feletti növekedésének lesz köszönhető.

A köztéri hirdetésekre 4,4, a rádióreklámokra 1,1 százalékkal, a mozireklámokra pedig 6,4 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők.

Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 3,3 százalékkal: idén is kérlelhetetlenül zajlik majd a napilapok és magazinok hirdetési piacának trendszerű, erőteljes zsugorodása, a terület immár csupán 6,2 százalékát teszi ki a teljes reklámpiaci tortának.

Az előrejelzés a világ minden régiójában növekedést vár, ám annak mértéke eltérően alakul majd. A globális reklámköltések 46,9 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 5,8 százalékos növekedés várható, a 32 százalékos részarányt képviselő ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig 4 százalékos lesz a bővülés.

Az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régióban ugyanakkor csupán 2,7 százalékos átlagos növekedést prognosztizálnak.

A növekedés üteme a harmadik negyedévben lesz a legnagyobb (5,5 százalék) az ekkor megrendezendő nagy sporteseményeknek köszönhetően. Iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (7,5 százalék), valamint a gyógyszeripari (7,4 százalék) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.