Az országgyűlés kormánypárti többsége július elején fogadta el a törvényt, ami elveszi a kutatóhálózatot és az akadémia saját vagyonának nagyobb részét a Magyar Tudományos Akadémiától, és a hálózatot az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) alá helyezi, amelynek vezetőit a miniszterelnök nevezi ki.
Lovász László indoklása szerint az akadémiai törvény módosítása sérti a tudományos kutatás és a tulajdonjog Alaptörvényben biztosított védelmét, ezért a rendelkezések visszamenőleges hatályú megsemmisítését kérte beadványában, amelynek teljes szövege az MTA honlapján olvasható.
Az MTA elnökének beadványa szerint az MTA tulajdonát kárpótlás nélkül kisajátította az állam, mivel "a törvény kötelezővé teszi az Akadémiának, hogy tulajdona egy jelentős részét ellenszolgáltatás nélkül (!) más jogi személy használatába bocsássa. Ráadásul a törvény ezt időbeli korlátozás nélkül írja elő, amikor a mai jogrendünktől meglehetősen idegen szerződéskötési kötelezettséget állapít meg". Hozzátette, hogy az Akadémia tulajdonjoga csak névleg maradt fenn, azonban a rendelkezés és használat joga megszűnt.
Megjegyzi azt is, hogy a tudományos kutatóhálózat hatékonyságának növeléséhez nem kellett volna korlátozni az Akadémia tulajdonjogait, hiszen az elérhető lett volna akkor is, ha az MTA tulajdonában marad - idézi a beadványt a 444.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Halálos veszély leselkedik a magyarokra, riasztást küldtek a szakértők

Kitört a rakétapánik: háborúba rántja a németeket az új kancellár?

Donald Trump meglépte, amit Orbán Viktor megjósolt

Szívbillentyűcsere egyetlen tűszúrással

Ünnepi időpontban nevezték ki az MNB új alelnökét

Drágább lesz a bécsi kirándulás, ráadásul nagyítóval kell keresni az olcsó szállásokat

A tanárok és orvosok hamarosan eltűnhetnek – a mesterséges intelligencia veszi át a helyüket?

Fertőzött tömőludak: több ezer állatot kell leölni madárinfluenza miatt

Durva nemet mondtak a németek ezekre az autókra, alig látni belőlük az utakon
