A változás több százezer embert és évi több mint 25 milliárd forintot érintene, a tervezet a rendszeres szociális segélyt és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény rendszerét alakítaná át. A monopolhelyzete miatt már Brüsszelben támadott Erzsébet-utalvány felhasználási körét is bővítené a javaslat: élelmiszeren kívül tanszerre, iskolai felszerelésre és ruházati cikkekre is lehetne költeni.

Az Index birtokába került előterjesztés - ami a közigazgatási és igazságügyi, valamint az erőforrás-miniszter jegyzett, és amelyről várhatóan az április 25-i ülésen tárgyal a kormány - már júliusban utalványosra változtatná készpénzes fizetést két állami ellátás, a rendszeres szociális segély és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény esetében. A tervezet szerint a rendszeres szociális segély összegéből, ha az eléri a 10 000 forintot, havi ötezret kell majd utalvány formájában folyósítani, míg a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény teljes egészében utalványra megy majd.

A tervezett intézkedés ellen áprilisban tizennyolc civil szervezet tiltakozott, mondván: "téves, előítéletes és megalázó" az a feltételezés, ami az utalványosítás mögött áll, miszerint "a szegények és gyerekesek nem rendeltetésszerűen használják fel az állami támogatásokat". Érdemi vitára viszont nem volt lehetőség: mint a dokumentumból kiderül, "az előterjesztés [...] a társadalmi és érdekképviseleti szervezetekkel történő egyeztetésére az előkészítésre rendelkezésre álló idő rövidségére tekintettel nem került sor".

Ennek ellenére - lehet, hogy a tiltakozás hatására - a kormány elé kerülő, a Nemzetierőforrás-minisztériumban és a közigazgatási tárcánál készített előterjesztés végül a szociális támogatások egy, a korábban emlegetettnél szűkebb körét utalná Erzsébetre. A dokumentum egyébként nem cáfolja a civilek feltételezését, annak egyik mondata szerint az intézkedés célja "az egyes szociális ellátások természetbeni nyújtásának célja az ellátások célzottabb felhasználásának szavatolása". Így, legalábbis a mostani első körben, az utalványosításból kimaradnak a legjelentősebb szociális ellátások, mint a családi pótlék és a gyes. Az átalakítás így is több, mint hatszázezer embert érint.

Szociális segélyre a legfrissebb, idén februári adatok szerint körülbelül 56 ezren jogosultak, ők átlagosan nagyjából havi 28 000 forintot kapnak. Gyermekvédelmi kedvezményben nagyjából hatszázezer gyermek vagy 23 évesnél fiatalabb felnőtt részesül, ők évente kétszer, augusztusban és novemberben kaphatnak pénzt, alkalmanként 5800 forintot. Mivel a gyermekvédelmi kedvezmény - amelyre idén 6,8 milliárdot szán a költségvetés - mindkét részletét eleve a második félévben folyósítják, annak várhatóan a teljes összege Erzsébetre megy majd. Így a két tételből idén összesen 8,5 milliárd forint, jövőre - ha nem bővítik az utalványra adható ellátások körét - több mint 10 milliárd forint mehet Erzsébetre.

A két új cafeteria-elem (SZÉP kártya, Erzsébet-utalvány) miatt az unió úgynevezett pilot vizsgálatot folytat, és ennek során számos kifogást emelt. Az Európai Bizottság szerint az Erzsébet-kártyával kapcsolatos magyar szabályozás "nyíltan diszkriminatív, mivel állami monopóliumot valósít meg", emellett a kibocsátó üdülési alapítvány "szerződéskötési gyakorlata diszkriminatív lehet", illetve "kereskedelempolitikai (és nem szociális) célokat érvényesít". A segélyek utalványosítása tovább növelheti egy uniós eljárás valószínűségét, mivel éves szinten újabb nagyjából tízmilliárd forintnyi segélyt alakítanak át utalványon megjelenő természetbeni juttatássá úgy, hogy ismét nem teremtik meg a verseny lehetőségét az utalványos cégek között, hanem abba csak az Erzsébet-kártya állami tulajdonú kibocsátóját, a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt és az annak tulajdonában álló Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-t vonják be, neki biztosítva több mint hatszázezer új ügyfelet.

Ha a juttatás papíralapú lesz, akkor nem garantálható teljesen sem az, hogy az érintettek költik el (könnyen kialakul a másodlagos piac, ahol névérték alatt cserélnek gazdát az utalványok), sem az, hogy a segélyt csak ezekre a termékekre költenék, amelyek köre az előterjesztés alapján kiterjedne nemcsak az alapvető élelmiszereken túl egyéb cikkek - tanszer, iskolai felszerelés és ruházati cikk - vásárlására is