Idén január és július között, vagyis az első hét hónapban 373,3 milliárd forint költségvetési bevétel folyt be az üzemanyagok jövedéki adójából. Ez 13,2 milliárddal kevesebb, mint 2021 hasonló időszakában.

Az első félévben még többletet mutatott az egyenleg az egy évvel korábbihoz képest, de júliusban már csak 55,8 milliárd forint folyt be a tavalyi 71,7 milliárd forint helyett.

Mi történt?

A kormány február 28-án és március 10-én két lépcsőben csökkentette a hatósági áras benzin és gázolaj jövedéki adóját, hogy mérsékelje az üzemanyag-kereskedők a hatósági árból fakadó terheit. Az adó literenként a benzinnél 120 forintról 95 forintra, a gázolajnál 110,35 forintról 85,35 forintra csökkent.

A hatósági áras üzemanyag iránt azonban akkora lett a kereslet tavasszal, hogy a jövedéki adóból származó bevétel az egész első félévben meghaladta a 2021-est. Ennek lett most vége.

Ott az áfa is

A kormány azonban nemcsak a fix jövedéki adóból, hanem az áfából is komoly bevételre tesz szert az üzemanyagok eladása után - mivel ez a kiskereskedelmi ártól függ, a 480 forint hatósági ár után kevesebbre számíthat mintha engedné piaci áron adni a naftát. Persze ezt a "veszteséget" is kompenzálta valamelyest a megnövekedett forgalom.

Az olcsó magyar üzemanyag iránt tényleg elképesztő volt a kereslet főleg akkor, amikor semmilyen korlátozás nem volt érvényben, vagyis még a külföldi rendszámú és a magyar céges autósok is vásárolhattak 480 forintért.

Márciusban, amikor elszálltak az olajárak, a magyar benzinfogyasztás 31 százalékkal, a gázolaj 36 százalékkal emelkedett, de még áprilisban és májusban is megmaradt a kétszámjegyű növekedés.

Júliusban - amely jelenleg a legfrissebb adat - a benzinfogyasztás már csak 0,75 százalékkal haladja meg a tavalyi év hasonló időszakáét, vagyis gyakorlatilag stagnált, a gázolaj pedig közel 6 százalékkal nagyobb.

Némi piaci visszarendeződés látszik a NAV jövedéki statisztikájában is, ez valamennyi üzemanyag adatát tartalmazza, amely után megfizették a jövedéki adót. Tehát nem csak azt, amelyet benzinkútnál értékesítenek, hanem azt is, ami közvetlenül megy például fuvarozócégek vagy mezőgazdasági termelők tartályaiba. Ez ugyanakkor hektikusan változik, bezuhanásról pedig egyelőre nincs szó, csak mérsékelt csökkenésről.

A következő hónapok választ adhatnak az alábbi kérdésekre:

  1. Milyen gyorsan gyógyul be az a seb, amelyet a kormány okozott az ellátásban a hatósági árral?
  2. Lesz-e elég üzemanyag?
  3. Milyen formában vezeti ki a kormány a hatósági árat?
  4. Mit szólnak az emberek a 700-800 forintos árszinthez?
  5. Képesek-e felállni a kis benzinkutak a hatósági áras sokkból, vagy települések maradnak saját töltőállomás nélkül?
Az ugyanakkor már biztos - ez derült ki lapunk megbízására készített reprezentatív közvélemény-kutatásból -, hogy a megkérdezett emberek nagy többsége a hatósági ár kivezetésére számít. A legtöbben fokozatosan emelnék az árat, de olyan is akad, aki egyszerre szüntetné meg. Népszerű ugyanakkor az az ötlet is, hogy csak bizonyos mennyiség után kerüljön az üzemanyag 480 forintba.