A Mazda exportja meghaladja az árbevétel 60 százalékát, míg a többi japán autógyár nem éri el ezt az arányt. Ezen belül az európai eladások a forgalom közel egynegyedét teszik ki, ezért, mint Mark Fields elnök tegnap közölte, az európai piacra szánt személyautókat a jövőben a Ford valenciai üzemében fogják előállítani. Az amerikai autógyár 33 százalékos tulajdonosa a Mazdának, amely a pénzügyi év első felében 4,7 milliárd jen (39,44 millió dollár) üzemi veszteséget szenvedett el és a március végén záruló teljes pénzügyi évben az árfolyamváltozások miatti veszteség a cég előzetes becslése szerint eléri a 24,2 milliárd jent (1 dollár = 119,15 jen). Kezdetben évi 40 ezer személygépkocsi gyártását helyezik át Japánból a valenciai üzembe. A cég tavaly novemberben a helyszín megjelölése nélkül már közölte, hogy Európába helyezi át kapacitásai egy részét, és akkor még évi 100 ezres szériáról volt szó. Fields szerint a Ford és a Mazda között a jövőben több hasonló, a haszonjárművek gyártására is kiterjedő kapacitásmegosztásra kerülhet sor. A valenciai Ford-üzem a Mazda által Európában gyártandó és az európai piacra szánt három - középkategóriás kombi, kisautó és kompakt négyajtós - modell mellett a kölni gyárral együtt a közeljövőben áll át a Fiesta kisautók új generációjának előállítására. Az új Mazda-modellek a költségtakarékosság jegyében a Ford által kifejlesztett padlóvázakra épülnek, motorjaikat és a meghajtásláncot szintén a Fordtól kapják. A vezető japán autógyár, a Toyota ugyancsak bővíti európai kapacitásait: a cég illetékesei a genfi autószalonon bejelentették, hogy az európai piaci kereslet hatására és a meglévő kapacitások jobb kihasználása érdekében 2 literes dízelmotorokkal is kiegészítik a walesi Deeside-ban lévő motorgyár termékpalettáját. G. S.