A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke az Index kérdésére reggel megerősítette, hogy a Volánbuszok továbbra sem veszik fel a munkát, és jóval nagyobb részvételre számít, mint vasárnap. Dobi István elmondta, hogy vasárnap 3760 járat maradt ki, a mai napon még sokkal nagyobb összefogás miatt

akár 19 180 járat is kimaradhat, ha a várakozásoknak megfelelő számú sofőr csatlakozik a bérükkel elégedetlen dolgozók munkabeszüntetéséhez.

Az elnök azt is közölte, a legfrissebb információi szerint a karbantartó munkások is a sztrájkolók csoportját erősítik.

Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke szerint  vasárnap volt a főpróba, és mivel vezénylési trükkökkel az SZAKSZ kemény magját több telephelyen nem vezényelték, így óriási tartalékkal rendelkeznek, és ma csapnak igazán nagyot a munkáltató és a tulajdonos asztalára.

A szakszervezet szerint a sztrájkra azért van szükség, mert elakadtak a bérfejlesztési tárgyalások.

Az érdekvédelmi képviselet 2024-re 25 százalékos béremelést szeretne, erre az igényre azonban a Volánbusz Zrt. november 24-ig nem válaszolt, ezért folyamodtak a munkabeszüntetéshez. A társaság viszont azért tartja indokolatlannak a sztrájkot, mert szerinte a vita nem a sztrájk lehetőségéről, hanem az időzítéséről szól.

A béremelés igénye jogos, a 25 százalékos mértéke viszont teljesen irreális, eltúlzott. Senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem – így reagált Lázár János építési és közlekedési miniszter arra, hogy a Volánbusz Zrt.-nél működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) vasárnapra és hétfőre sztrájkot hirdetett.

Az érdekképviselet azután kezdeményezte a munkabeszüntetést, hogy megrekedtek a bértárgyalások a vállalattal, amely november 24-én tulajdonosi felhatalmazás hiányában nem tudott ajánlatot tenni. Az ügy a bíróságra jutott, és az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék jogszerűnek ítélte a sztrájkot.

Lázár János közösségi oldalán arra hívta fel a figyelmet, hogy a Volánbusznál működő közel két tucat szakszervezet közül csupán egy van, amely ennyire túlzó mértékű béremelést követel. Ennek teljesítését sztrájk útján igyekszik kierőszakolni, pedig egy idei sztrájk jogszerűsége erősen vitatható, miután 2023-ra már megszületett a bérmegállapodás és azt a munkáltató fillérre be is tartja. 

Hozzátette, a Volánbusz azonban felelős közlekedési vállalat, amely jogilag vitatható munkabeszüntetés ellenére is biztosítja az elégséges szolgáltatásokat, igyekszik mindenkit eljuttatni úticéljába a sztrájk ideje alatt is. A felelőtlenül viselkedő szakszervezettel a bíróságon folytatjuk, a felelős, többi két tucat szakszervezettel pedig a tárgyalóasztalnál. Ott állapodtunk meg 2023-ra vonatkozóan és ott fogunk megállapodásra jutni a 2024-es bérfejlesztést illetően is.

A Volánbusznak szándékában és érdekében áll megállapodást kötni a jövő évi bérfejlesztésről.

A közlekedési cég úgy véli, számára a legnagyobb értéket a munkatársai jelentik, ezért megbecsüli munkavállalóit és dolgozói megtartására és megelégedésük növelésére törekszik. A Volánbusz elkötelezett a mielőbbi bérmegállapodásban, amit lehetőség szerint legkésőbb 2024. január 20-ig megkötne az arra jogosult érdekvédelmi szervezetekkel.

Az EKSZ szolidáris.

Egyetért a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) mostanra szervezett munkabeszüntetésével az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ), és a volánbuszos tagjai saját döntésük alapján csatlakozhatnak is a sztrájkhoz – közölte az EKSZ.

Naszályi Gábor szerint a kialakult helyzetért elsősorban a munkáltató, a MÁV Zrt. a felelős.  Az elnök úgy véli, a felelősöknek a munkabeszüntetés elkerülésén kellene fáradozniuk, akár folyamatos tárgyalással, a szakszervezettel való megegyezésre törekedve, s nem a sztrájkra készülni a béremelési igénytől való merev elzárkózással.