Németország, mint Európa legnagyobb gazdasága 2030-ig 65 százalékkal kívánja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását 1990-hez képest. Tavaly már 40 százalékkal az 1990-es szint alatt volt a CO2-szintje, de az új jelentések szerint ez nem elég.

A várt általános csökkentést valószínűleg túlbecsülték

– közölte Hans-Martin Henning, a kormánynak tanácsot adó klímaügyi szakértői tanács elnöke keddi nyilatkozatában. Az általuk készített jelentés megállapítja, hogy a német kormány 130 intézkedést rendelt el különböző ágazatokban, ám különösen az építőipar és a közlekedési ágazat nem hajtja végre ezeket.

Az építőipari ágazat 2030-ra várhatóan 35 millió tonna szén-dioxid-kibocsátással marad el, míg a közlekedési ágazatban 117 millió és 191 millió tonna közötti többletkibocsátás várható a kormány által kitűzött célhoz képest.

A tanácsadók keddi jelentése egybeesett az UBA egy másik prognózisával, amely szerint Németország a tervezett és meglévő kormányzati éghajlat-politika alapján nem válhat 2045-re klímasemlegessé – számolt be róla a Reuters.

Két forgatókönyv

A jelentés két forgatókönyvet vázolt fel, egy a jelenlegi és egy a tervezett politikára vonatkozóan, amelyek szerint az 1990-es szinthez képest csak 82, illetve 86 százalékos kibocsátás csökkentést lehetne elérni.

A jelenlegi állapot szerint Németország a 2045-ös célévben még mindig 229 millió tonna éghajlatkárosító üvegházhatású gáz kibocsátását bocsátaná ki

– állapította meg az UBA jelentése.

A német kormánykoalíció a liberális FDP nyomására júniusban beleegyezett egy olyan törvényjavaslat felhígításába, amely 2024-től fokozatosan kivezetné az olaj- és gázfűtési rendszereket. A jelentés szerint a változtatások hozzájárulnának ahhoz, hogy az építőipar elmaradjon a kitűzött céloktól.

Klara Geywitz építésügyi miniszter szerint az ágazat haladást ért el, de az éghajlatvédelmi intézkedéseknek gyakorlatiasnak és megvalósíthatónak kell lenniük, hogy ne terheljék túl az embereket.

Meg fogjuk vitatni a jelentésekből származó ajánlásokat és információkat, értékelni fogjuk a tervezett intézkedéseket, és folyamatosan kiigazítjuk azokat

– mondta Geywitz egy e-mailben küldött nyilatkozatában.

Az UBA jelentése szerint a közlekedési ágazatra esik a még csökkentendő kibocsátás kétharmada. A tanács szerint a kedvezményes nemzeti vasúti jegy, a teherautó-használati díjakra kivetett CO2-pótdíj és az otthoni munkavégzés népszerűsítésével kapcsolatban is túlzottan optimisták voltak.

Lépésről lépésre

A közlekedési minisztérium szerint már bevezettek hatékony intézkedéseket a kibocsátás csökkentésére, de a klímasemlegességet csak lépésről lépésre lehet elérni, a társadalmi igazságossággal és a gazdasági kérdésekkel összhangban.

A Deutsche Umwelthilfe (DUH) nonprofit csoport a jelentésekre reagálva kijelentette, hogy szükség van egy sürgősségi éghajlatvédelmi programra, különösen a közlekedési ágazat számára.

A DUH jogi lépéseket tesz annak érdekében, hogy megpróbálja érvényesíteni a sebességkorlátozást a német autópályákon, ahol jelenleg nincs korlátozva az autósok megengedett sebessége, és hogy csökkentse a környezetet károsító állami támogatásokat, például a céges autók adókedvezményét.

Brutálisan jó klímavédelmi számokat hozott Ausztria

Az osztrák környezetvédelmi miniszter szerint a klímavédelem olyan, mint a maratoni futás és nagyon jól állnak ebben a versenyben. Bővebben --->