Az ETSC azt szeretné, ha a kisteherautó-sofőrökkel szemben szigorúbb követelményrendszert vezetnének be, ahogy a buszvezetők esetében. A szervezet szerint 2019-ben, azaz a Covid előtti utolsó évben az Unió területén előforduló halálos balesetek 11 százalékát kistehergépjárművek okozták. 2630 ember haláláért felelnek, közülük negyven százalék gyalogos, kerékpáros vagy motoros volt. 

Nyílt levélben kérték az Európai Parlament képviselőit az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) gyalogos, kerékpáros és közlekedési dolgozói munkacsoportjai a kisteherautó-vezetők szakmai képzésének szabályozására. Az ETSC felül kell vizsgálni és újraszabályozni, hogy a kisteherautó-vezetők milyen feltételek, szakmai követelmények teljesítése után ülhetnek volán mögé – számolt be az mfor.hu.

Jelenleg B kategóriás jogosítvánnyal bárki vezethet kisteherautót.

A 2021 májusától érvényes szabályozás szerint B kategóriás jogosítvánnyal vezethető:

 

  • 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amelyben a vezetőülésen kívül legfeljebb nyolc állandó ülőhely van;
  • Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvé E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg;
  • Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató jármű saját tömegé E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg;
  • segédmotoros kerékpár és moped-autó (50 köbcentig);
  • lassú jármű és pótkocsija;
  • kerti traktor;
  • állati erővel vont jármű;
  • mezőgazdasági vontató és könnyű pótkocsija;
  • legalább két éve érvényes „B” kategóriájú vezetői engedéllyel belföldön a 3500 kg-ot meghaladó, de 4250 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű, pótkocsi nélküli, alternatív üzemanyaggal működő jármű.

A helyzetet nehezíti az ETSC szerint, hogy a képzett sofőrök körében munkaerőhiány van.

Az ETSC egy korábbi terv szerint 3,5-ről 4,25 tonnára növelné a "B" kategóriával vezethető járművek tömegét, inkább külön képzéshez kötné a nehezebb járművek vezetését.

Közben kiderült, sikeres volt az ellenállás: letettek a kezdőjogsi ötletéről a brüsszeli döntéshozók. A Magyar Autóklub a FIA-val együtt kérte a B+ kategória bevezetésére vonatkozó javaslat elutasítását, mert az komoly anyagi és gyakorlati terhet róna a személygépkocsival dolgozókra. A részleteket itt olvashatja el >>>