Október elején érkezett a hír, hogy korlátozzák a mentőautók sebességét: ezzel a lépéssel kívánja csökkenteni a balesetek számát az Országos Mentőszolgálat (OMSZ). Tehát a megkülönböztető jelzést használó járművek közül kizárólag a mentők sebességét korlátozták.

Ennek értelmében mostantól az életmentő kocsik megkülönböztető jelzés használata mellett – és a piros lámpáknál is – legfeljebb csak 30 kilométer per órás sebességgel léphetik át az adott útszakaszon megengedett maximális sebességet.

A Népszava ezt követően felkereste az érintett szervezeteket, amelyeknek a járművei megkülönböztető jelzést használhatnak, és kikérte a baleseti statisztikáikat.

A laphoz eljuttatott dokumentumok alapján az OMSZ 1026 mentője évente mintegy 50 millió kilométer tesz meg. Az OMSZ saját adatai szerint ezek a kocsik 2021-ben 90 alkalommal voltak érintettek közúti balesetben, tavaly pedig 74-ben. Azaz egyik évről a másikra éppen hogy csökkent a balesetek száma.

Október végén a rendőrségnek 8291 autója járta az utakat. 2021-ben 2840 alkalommal törtek a rendőrautók, 2022-ben pedig 2418 káreseményt regisztráltak. Az ORFK külön közölte a személyi sérüléssel járó rendőrautó-balesetek számát: 2021-ben 27, tavaly 37 ilyen történt.

A katasztrófavédelemnek 775 készenléti járműve van. Ezeknek 2021-ben 89 balesete volt, 2022-ben pedig 102.

Vagyis az adatokból többek között kiderült, hogy míg a mentők 12-szer több kilométert tettek meg, mint a tűzoltók, még így is másfélszer több baleset történt a tűzoltóknál. Miközben a mentőbalesetek száma csökkent, több tűzoltóautó karambolozott tavaly, mint 2021-ben. A rendőrségnél az esetszám visszaesett, de személyi sérüléssel járó karambol több történt. 

Változások jönnek a mentőknél, új rendszerben kategorizálják a hívásokat

Azon felül, hogy korlátozzák a mentők sebességét, átstrukturálták az esetek besorolását, azért ahova eddig kiment a menő, oda ezt követően már nem biztos, hogy megérkezik. Bővebben --->