A Shell Hungary vezetése szerint a nyereségesség tavalyi emelkedése elsősorban a jelentős hatékonyságjavulásnak köszönhető. Az egy alkalmazottra jutó nyereség folyó áron kétszeresére, mintegy 5,4 millió forintra nőtt (ez a számítás nem tartalmazza a töltőállomásokon dolgozók létszámát). A Shell Hungary Rt. tegnapi közgyűlésén személyi változásokról is döntöttek a részvényesek. Elfogadták Mosonyi György elnök-vezérigazgató lemondását, akinek utódja Kapitány István, a közép- és kelet-európai régió kiskereskedelmi igazgatója lett, Anno Scheltiga pénzügyi igazgató pedig visszatér a Shell International angliai vállalatához, helyét Tartóczki Zoltán veszi át. Az új elnök-vezérigazgató 1999-ben további forgalomnövekedést és a költséghatékonyságot javító intézkedések révén 60-70 százalék nyereségnövekedést vár. A Shell magyarországi befektetései meghaladják a 120 millió dollárt. A cég központi állományában, illetve bérleti rendszerben működtetett üzemanyagtöltő állomásaiban több mint 2000 embert foglalkoztat. Eszközállománya értékét és nyereségességét tekintve is legnagyobb üzletága a kiskereskedelmi, amelynek 124 töltőállomása van. Ötszázmillió liter üzemanyag eladásával 20 százalék fölötti a piaci részesedése, amivel a Shell az ágazat második legnagyobb szereplője a Mol után Magyarországon. 1995 óta 75 új töltőállomás építésébe, illetve a meglevők korszerűsítésébe több mint 100 millió dollárt fektetett a vállalat. A Shell-kutak hatékonysága a magyar országos átlagnak (évi 2 millió liter) a kétszerese. A Shell-töltőállomásokon található üzletekből kialakított Select-üzletlánc forgalma tavaly meghaladta a 2 milliárd forintot. Jelenleg ez a vállalat leggyorsabban növekvő üzleti tevékenysége. A versenyképes árak elérése érdekében a Shell 1998-ban áttért a Select-üzletek termékeinek központi beszerzésére. Üzleteik közül 55-ben gyorsétkező sarkokat alakítottak ki. A Shell business-to-business szektorban értékesített három fő termékcsoportját, a kenőanyagok értékesítését, az euroShell üzemanyagkártya-szerződéseket, valamint a közvetlen üzemanyag-értékesítést 1998 óta egységesen a Shell kereskedelmi üzletága végzi, így komplex szállítóként üzleti partnereik egy üzletkötőtől, akár egy szerződés keretében rendelhetik meg a szolgáltatást. A Shell Európában 18 ezer helyen elfogadott üzemanyagkártyájából több mint 30 ezret értékesítettek eddig Magyarországon. A kereskedelmi üzletág legnagyobb üzleti partnerei között megtalálhatók a közúti fuvarozók (például a Hungarocamion), erőművek, nagy iparvállalatok (TVK, Borsodchem), autógyárók (az Opel szentgotthárdi gyára), személygépkocsi-importőrök (Nissan, Honda, Opel), valamint számos szerviz. A Shell-vállalatcsoport önálló tagja a palackos gáz forgalmazással foglalkozó Shell Gas Hungary Rt. A cég 1998-ban 44 ezer tonnás forgalmat és 13 százalékos piaci részesedést ért el a piacon. 1995-ben félmilliárd forintból töltőüzemet építettek Székesfehérváron, 1998 óta pedig mind a palackos, mind a tartályos pb-gáz értékesítésében jelen van a társaság. Fred Means igazgató jó eredménynek tartaná, ha a viszonylag új - 1994-ben a pb-gáz piac privatizációjakor alapított - cég idén már profittal zárna. T. K.