A Jaguar Land Rover (JLR) nem a korábban magát többször is befutónak feltüntető Lengyelországban, és nem is a befektetésért szintén küzdő Magyarországon, hanem Szlovákiában építi fel az új üzemet.
Az FT.com a döntéshez közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy az évi 300 ezer darabos kapacitású gyár megvalósításáról szándéknyilatkozatot írt alá a Tata Motors a szlovák kormánnyal. A szándéknyilatkozat aláírását bejelentette Robert Fico szlovák miniszterelnök is kabinetje rendkívüli keddi ülése után. "A dokumentumban közösen kinyilvánított szándékunkat, jelentős lépésnek tartjuk a Szlovákia számára stratégiai befektetés megszerzéséhez" - mondta a szándéknyilatkozat aláírásának bejelentését követően Fico. Hozzátette: a dokumentum által olyannyira sikerült közelíteni a Jaguar Land Rover és a pozsonyi kormány érdekeit, hogy országa "előnyös helyzetű, lehetséges lokalitássá" lépett elő.
A szándéknyilatkozat aláírása után, következő lépésként, az autógyár a szlovák kormánnyal közösen egy megvalósítási tanulmányt készít az új üzem megépítéséről, ennek alapján, várhatóan még az év végéig, aláírják a beruházásról szóló végleges megállapodást - jelentették szlovák hírügynökségek.
A Nyitra városa mellett megvalósítandó üzem - amelyre Mexikó is pályázott - 2018-ban kezdheti meg működését. Az üzleti portál szerint 1 milliárd angol font értékű invesztícióról van szó - ez valamivel kisebb, mint a korábban megszellőztetett 1,85 milliárd dollár, ami 1,2 milliárd fontnak felel meg. Szlovák sajtóközlések szerint a beruházás értéke meghaladja majd az 1,3 milliárd eurót, s az új gyárban megközelítőleg 6 ezer ember találhat munkát.
Szlovákia - azután, hogy megfelelő méretű ipari park hiányában két beruházást, köztük a végül Magyarországot választó Apollo Tyres gumiabroncsgyárát is elbukta - mindent bevetett, a jelek szerint sikerrel. Ha megvalósul a beruházás, Szlovákia méginkább elhúz autógyártás terén a régió országaitól: Lengyelországban tavaly több mint 578 ezer, Magyarországon 432 ezer, Szlovákiában 973 ezer gépkocsi készült az elmúlt évben - ez utóbbi emelkedhet harmadával a JLR-nek köszönhetően.
A cég - a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség által idézett - nyilatkozata szerint, az új gyár helyszínének kiválasztásakor az erős helyi beszállítói hálózat, valamint a jó logisztikai infrastruktúra alapján választotta Szlovákiát. Korábbi értékelések szerint ugyanakkor a szakképzett munkaerőből hiánnyal szembesülhet, illetve Magyarországon hajszállal, Lengyelországban pedig lényegesen alacsonyabb munkaerőköltséggel számolhatott volna.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Négy-öt millió magyar ember életét változtatná meg a kormány, konzultáció is lesz róla

Annyian vannak a Szent Péter téren, hogy le kellett zárni – egy világ figyeli a pápa temetését (KÉPEK)

Varga Mihály: Sáncháború alakul, mindneki beássa magát a védvonalai mögé

Ezt Erdogannak sem nézik el – Berlin fúrhatja meg a giga hadiüzletet

A speckó okostelefont már nem is exportálják a kínaiak

Óvatosság és kivárás: sokan nem tudnak megbirkózni a gigantikus lakásárakkal

Fordulat a kereskedelmi háborúban: Kína csendesen visszalépett

Utasok tízezreit érinti a menetrendváltozás májustól

Egy újabb magyar miniszter szólalt meg az uniós tagságunkról, minden megváltozhat
