Több oka is van ennek: egyrészt a hajók egyre nagyobbak, így jóval több konténert tudnak egymásra pakolni, másrészt folyamatosan nő az internetes kereskedelem, egyre több árut rendelnek Ázsiából az Egyesült Államokban és Európában élő fogyasztók. A megnövekedett igények miatt egyre gyorsabban kell pakolni, egyre több a hibalehetőség a rakományok adminisztrációjában és pakolásában, ráadásul egyre kiszámíthatatlanabb az időjárás.
Ez utóbbi pedig még a legnagyobb hajókat is próbára teszi: 2020 novemberében a 364 méter hosszú One Apus 1816 konténert vesztett el a Csendes-óceánon, és további 4500 sérült meg az orkánerejű viharban. A maradék mint egy kupac Lego éktelenekedett a Japánba visszatérő hajó fedélzetén. Januárban a Maersk Essen 750 konténert vesztett el Hsziamenből Los Angeles felé. A Maersk Eindhoven 260 konténerrel lett könnyebb, amikor egy viharban leállt a motorja, és tehetetlenül hánykolódott a hullámokon - olvasható a portálon.
Kapcsolódó
A legnagyobb hasonló baleset 2013-ban történt, amikor a MOL Comfort kettétört, és 4293 konténer veszett az Indiai-óceán vízébe.
A balesetek háromnegyede emberi hiba miatt történik, legalábbis ezt állítja az Allianz biztosító összegzése. A szakértők szerint a gyorsaságra való törekvés a legtöbb mulasztás oka. Ha a fuvarleveleken nem pontosan töltik ki az adatokat (elsősorban a szállítmány tömegét), ha nem egyenletesen pakolnak a konténerekbe, az mind veszélyt jelent. Ha nem rögzítik bennük megfelelően az árut, akkor már a berakodás előtt veszélybe sodorhatják a hajózókat. A rakodómunkások romló munkakörülményei, a rakodásra szánt idő csökkentése pedig azzal jár, hogy egyre többet hibáznak a konténerek rögzítésekor. A rakomány pedig sokszor 10-15 emelet magasan áll a hajókon, a nagyobb hullámzás és a szél nyomása erősen igénybe veszi a rögzítőelemeket. Ha ezek közül elpattan valamelyik, több tonnányi fémdoboz szabadulhat el.
Az olcsóságra és a gyorsaságra való törekvés pedig arra ösztönzi a hajózási társaságokat, hogy ne kerüljék el a kedvezőtlen időjárást, hanem haladjanak át a viharzónákon is.
Legolvasottabb
![Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721904412.jpg/240/?v=2024012201)
Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek
![Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721820326.jpg/240/?v=2024012201)
Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból
![Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695722427.jpg/240/?v=2024012201)
Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért
![Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721922911.jpg/240/?v=2024012201)
Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal
![Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721992089.png/240/?v=2024012201)
Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán
![46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722002885.jpg/240/?v=2024012201)
46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault
![Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202402/orig/image1708513892.jpg/240/?v=2024012201)
Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG
Az MNB elnökei
![Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722004810.jpg/240/?v=2024012201)
Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?
![](https://kep.index.hu/1/0/5747/57478/574787/57478721_4251285_b9dd036deaba14c182826068f93e3d86_wm.jpg)