A Mazda és a FIAT szándéknyilatkozatot írt alá egy kétüléses, nyitható tetejű roadster kifejlesztéséről és gyártásáról, amelynek autóit lényegesen különböző kinézettel, a Mazda és az Alfa Romeo márka szalonjaiban értékesítenék - jelentette az AP. A felek nem részletezik az együttműködést, annyit azonban elárultak, hogy a modell a Mazda MX-5-ös sportautó következő generációs - hátsókerék-hajtásos - változatára épülne.

Az üzlet úgy kell a japán autógyártónak, mint egy falat kenyér, mivel az elmúlt években veszteséges volt. A FIAT-Chyrsler párosnak hosszabb távon, az együttműködés bővítése esetén kínálhatna igazán sokat a Mazdához fűződő viszony, mivel értékesítésének csak három százalékát adják az ázsiai eladások.

Gyümölcsöző lesz

A Mazda vezetősége egy kiterjedt technológiai és termékfejlesztési együttműködés fontos első lépésnek tartja a FIAT-tal kötendő megállapodást. A cég korábban az amerikai Ford partnere volt, amely 2008-ig birtokolta a Mazda harmadát, ám mára csupán két százaléka maradt. Ágazati szakértők szerint a japán vállalat nem maradhat fenn önállóan, korábban úgy vélték, hogy valamelyik nagyobb kínai autógyártóval állhat össze. A Mazda nem bír olyan zöld technológiákkal, mint a Toyota vagy a Honda hibrid meghajtása - ez további ok a partnerkeresésre.

Sergio Marchionne, a FIAT és a Chrysler vezérigazgatója azt mondta, hogy a Mazdával kezdett együttműködés nagy lépés azon az úton, amelyen valódi világcéggé tehetik az olasz-amerikai párost. A vállalat 2006 óta közös vállalatot működtet az indiai Tatával - a japán partnerrel ezt egészíthetnék ki. A Mazdával abban is megállapodtak, hogy további tárgyalásokat folytatnak a lehetséges Európai együttműködésről.

Marchionne régi "rögeszméje", hogy a tömegautók gyártásában nem maradhat fenn tartósan egyetlen olyan autógyártó sem, amely nem értékesít évente legalább hatmillió autót. Ezért keresnek partnert az európaival szemben bővülő ázsiai piacon. Korábban felmerült az is, hogy a Suzukival lépnének kapcsolatba, amely a válság előtt a GM-mel működött együtt, majd a Volkswagennel próbálkozott, de ez utóbbi egyelőre csúfos kudarccal végződött.