Patkó Károly (1895-1941) a modern magyar piktúra egyik igen jelentős és rendkívül eredeti alakja. Olgyai Viktor tanítványaként indult pályája, majd a húszas évektől Nagybányán dolgozott. Tanulmányúton járt Párizsban és Bécsben, 1929-től 1931-ig pedig Rómában alkot. Korai korszakában készült, plasztikus olajképeit sötét tónusok jellemzik. Római korszaka alatt színei kivilágosodtak és az olajtechnikával felhagyva temperával kezdett dolgozni, ez utóbb festészetének kizárólagos eszközévé vált. Képeinek műkereskedelmi jelentősége a második világháború után a hetvenes évekig csekély volt. Míg a BÁV aukcióin a nyolcvanas évek elején is csak 7-8 ezer forintos leütési árat érnek el kvalitásos, sokszor védett képei, külföldön többre becsülik. A Sotheby's londoni árverésén 1984-ben egy nagyméretű, fára festett képét tízezer font fölött ütik le és a következő években jó néhány képét árverezik el 4500 és 9000 font közötti árakon. Magyarországon árai a kilencvenes évek közepétől emelkednek radikálisan: a rekordot sokáig a Műgyűjtők Galériájának 1995-ben 2,1 millió forintért leütött képe tartotta. Patkó műveinek ugrásszerű áremelkedése az 1997-1998-ban kezdődő műtárgypiaci árrobbanáshoz köthető. 1999-ben egy védett csendélete a Kieselbach Galéria aukcióján 1,2 millió forintos kikiáltási árról egészen 9 millióig emelkedett. Ugyanezt a képet a BÁV is árverezte már 1969-ben, akkor 1500-ról indult, leütési ára pedig 5500 forint volt. A Csendélet kék drapériával című korai, olaj-vászon Patkó-kép ekkora áremelkedése kimagasló rekordot jelent a hazai aukciós piacon: a harminc év alatt az eredetinek több mint 1600-szorosára szökő árat legfeljebb Tihanyi Lajos egyes képei tudják megközelíteni. Patkó jelenlegi árrekordját egy a Kieselbach Galériánál idén tavasszal árverezett temperakép tartja. Az Akt fekete vázával című nagyméretű vászon a művész római korszakának végéről származik. Kikiáltási ára 4,5 millió, a leütési pedig 11 millió forint volt, és ez nem tekinthető túlzottnak ezért a valóban erős, nem jellegzetesen patkós vászonért. A festő azon alkotók egyike, akikben van még ártartalék, így műveinek vásárlása befektetési szempontból még mindig megfontolásra érdemes. F. A.