A 2017 óta tartó, rendkívül sok részből álló M3-as rekonstrukció középső szakaszának 9 állomása - a vágányépítési munkák leállása és az azbesztmentesítéssel járó pluszmunkák ellenére - a eredetileg tervezett 86,6 milliárd forintból, a felmerült plusz feladatok elvégzése után pedig a megfelelő mértékű tartalékkerettel együtt finanszírozható volt az ukrán válság kitöréséig - mondta Bognár Árpád, a Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a Magyarepitok.hu-nak.

A rekonstrukció alatt álló középső szakasz három állomását – Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák – előrehozott átadással májusban vehetik birtokba az utasok. A további hat állomást a módosított szerződés szerint 2023. január 26-án kell befejeznie a kivitelezőnek. (A dátum nem a forgalomba helyezést, csak a műszaki átadás-átvétel megkezdését jelenti.)

A BKK és a BKV napokban tartott közös tájékoztatóján felmerült, hogy egyeztetnének a kivitelezőkkel a határidő előtti átadásáról, illetve arról, hogy a Deák tér állomást akár még ez év végén forgalomba helyeznék.

Nehéz ügy a gyorsítás

Bognár Árpád szerint ez a megközelítés erős optimizmusra vall, ráadásul a szerződés határideje nem erről szól. Sőt azt, hogy az ukrán válság a következő egy évben milyen meglepetéseket okoz, az anyaghiányok ellehetetlenítik-e a munkát, az árrobbanás milyen hatású lesz, ebben a pillanatban nem lehet megmondani - mondta  a cégvezető az építőipari portálnak.

A határidő azért is kényes kérdés, mert az M3-as metró középső szakaszán vágányépítést végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. az elmúlt hetekben már jelezte a beruházó BKV-nak, hogy az orosz–ukrán háború hatással lehet a munkavégzésre többek között a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, valamint a szállítási költségek növekedése miatt is.

Az M3 metró felújításában mérföldkő, hogy három állomást – Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák - május közepén már az utasok is használhatnak. Igaz, ahhoz, hogy a középső szakasz további részében jó ütemben haladjanak a munkálatok, nyáron szükségszerű ezen állomások tervezett visszavétele nyolc hétre.

Az ukrán válság hatásait a SWIETELSKY már most is érzi

A vállalatot a többi – például a magasépítési – üzletágában már most is érintik a válság előjelei, emiatt óvatosabban tervez.

Az egyik építkezésen például csak a betonacél árának emelkedése 300 millió forint többletköltséget jelentett, ami el is viszi a nyereségünket az adott projekten. Egy másik projektet, egy saját ingatlanfejlesztést pedig, ahol hamarosan a kivitelezési szakaszba lépett volna a folyamat, leállítottunk, mert megjósolhatatlan, hogy a következő két évben bekövetkező anyagár változások következtében mennyiért tudjuk befejezni - mondta Bognár Árpád.

Ez a bizonytalan tervezhetőség a cég többi vállalására is igaz, különösen az állami közbeszerzések területén. Az elmúlt időszakban többször előfordult, hogy feltételes közbeszerzéseket hirdettek, ami azt jelentei, hogy a kölcsönösen aláírt szerződés csak akkor válik hatályossá, amint finanszírozás kerül a projekt mellé. Tehát a nyertes kivitelezőnek vállalnia kellett az árat (általában) hat hónapig, vagyis az ajánlatadás és a beruházás kezdete között eltelik 8-9 hónap. A mostani kiszámíthatatlan helyzetben egy ilyen hosszú időszak árváltozása nagyon markáns lehet - tette hozzá az ügyvezető.