A Napi Gazdaság keddi számának cikke
Tavaly a biztosítási adó bevezetése ellenére csökkent a nettó átlagdíj a hazai piacon, mert lényegében minden biztosító csökkentette a díjait −, a kampány nyertesei és vesztesei így annak nyomán alakultak ki, hogy ki mekkora díjvágást vállalt be, hogy ügyfeleket nyerjen.
A korábbi évekből tanulva a mai díjhirdetés előtt a piac szereplői, úgy fest, leszámoltak a hiú reményekkel és így zömük további díjeróziót vár − a reménykedés már csak ott érhető utol, hogy az átlagos díjcsökkenés mértékét visszafogottra várják. Horváth Andrea, az Allianz nem életbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettese szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjak nagyobb mértékű további csökkenése már jelentős kockázatokat rejt magában, ugyanis egy alacsonyabb díjszint nem biztosítja a potenciálisan bekövetkező károk kifizetésének fedezetét. Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási osztályának igazgatója szerint már nincs hova hátrálni, mivel már a 2011-es adatok alapján is Magyarországon volt a legalacsonyabb a kötelező átlagos díja a régióban.
A józanabbak ugyanakkor figyelmeztetnek: hiába vár a piac visszafogott, 5, maximum 10 százalékos átlagdíjcsökkenést, ez a 17 ezer forint körüli átlagdíjak esetében már nem éri el az ingerküszöböt: hiszen 700-800 forintért aligha fog egy autós biztosítót váltani. Ha viszont ez az okfejtés igaz, akkor bizony a biztosítóknak a ma megjelent díjakban a kedvelt ügyfélszegmensekben bizony akár drasztikus, 20-30 százalékos díjcsökkentéseket kell végrehajtaniuk azért, hogy váltásra ingereljék a potenciális kuncsaftot. Ebben az esetben viszont összességében számottevő díjesést lehet prognosztizálni.
Arra a kérdésre, hogy a biztosító jelenlegi állományával kalkulálva hogyan változik az érintett biztosítóknál az átlagdíj, a legkézenfekvőbb választ Pandurics Anett, a Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója adta: tájékoztatása szerint a kárstatisztikáknak megfelelően módosították díjaikat az egyes szegmensekben, ami ugyanakkor összességében nem jelent majd jelentős változást az átlagdíj tekintetében.
A fenti véleménnyel összecsengő véleményekkel szemben Tóth István, az Union nem életbiztosításokért felelős igazgatósági tagja merészebb: tájékoztatása szerint a személygépkocsik egyes szegmenseinél, valamint Budapest külső kerületeiben és az agglomerációban is a kockázati tényezők alapján kedvezőbb díjakkal találkozhatnak majd az Union díjait böngészők. A korábban piaci szinten megfogalmazott 5−10 százalékos általános díjcsökkenést érezheti majd az Aegon ügyfeleinek legnagyobb része, míg Ertl Pál, a Waberer Biztosító képviselője arra hívja fel a figyelmet, hogy ha az átlagdíj piaci szinten 0−5 százalékos csökkenése megvalósul a kampányban, azonban az évközi kötések esetében díjemelési szükséglet van, a teljes évre vetítve stagnálás várható a piacon. Díjemelésről egyedül Tóth Sándor, a Köbe ügyvezető igazgatója mert tájékoztatni: persze díjemelést náluk is csak a rendszerbe újonnan belépő A0-ás szerződések esetében valósítanak meg.
| Generali | 33 250 Ft |
| Köbe | 13 140 Ft + 1800 Ft tagdíj |
| K&H Biztosító | 7 800 Ft |
| Union | 20 868 Ft |
| Waberer | 29 800 Ft |
| * 35 éves Pest megyei nő, 1 gyerek, 85 lóerős Opel | |
| Forrás: céges adatközlés |
| Generali | 53 509 Ft |
| Köbe | 13 870 Ft + 1800 Ft tagdíj |
| K&H Biztosító | 14 844 Ft. |
| Union | 26 302 Ft |
| Waberer | 29 850 Ft |
| * 45 éves győri férfi, 2 gyerek, 104 lóerős Citroën | |
| Forrás: céges adatközlés |
| Generali | 115 419 Ft |
| Köbe | 25 185 Ft + 1800 Ft tagdíj |
| K&H Biztosító | 25 296 Ft |
| Union | 45 364 Ft |
| Waberer | 89 700 Ft |
| *25 éves budapesti férfi, gyermektelen, 150 le Mazda | |
| Forrás: céges adatközlés |
Új korszak jön - díjváltási dömping lehet a jövő év elején
A kgfb-törvény módosításával az idén utoljára láthatunk egyidejű díjhirdetést a piacon, hiszen januártól minden biztosító tetszés szerint módosíthat majd díjain − egyetlen feltétel, hogy az érintett tarifát annak életbe lépése előtt 60 nappal meg kell hirdetnie az érintett biztosítónak. A megoldás révén a piaci szereplők sokkal könyebben tudnak majd alkalmazkodni a versenytársakhoz − az eddigi, évi egyszeri díjhirdetés lényegében szerencsejáték volt: ha a biztosító túl magas díjakat hirdetett, kiárazta magát a piacról, ha viszont a versenytársak alá ígért jelentősen, egy éven keresztül "benyelhetett" komoly kárveszélyt jelentő ügyfélkört.
A biztosítók java része egyetért Papp Lászlónéval, az Aegon gépjárműüzletágának vezetőjével, aki szerint a folyamatos díjhirdetés a piac megnyugvását okozhatja 2013 második felétől. Addig azonban vélhetően hat majd az újdonság varázsa: lesznek olyan biztosítótársaságok, amelyek igen rövid időn belül élni fognak a jogszabály adta lehetőségekkel és módosítani fognak a 2012. október 30-án meghirdetett díjukon − nyilatkozta a Napi Gazdaságnak Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási osztályának igazgatója. A szakember szerint mérlegelnie kell a biztosítótársaságnak, hogy rendelkezik-e kellő erőforrással a gyakori termékváltoztatás megvalósításához. Ennek hiányában ugyanis a szolgáltatási színvonal visszaesésével lehet számolni.
Hasonló módon a díjhirdetés költségeinek visszatartó erejét hangsúlyozza Horváth Andrea is, az Allianz nem életbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettese is. Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója arra számít, hogy egy januári korrekció után a biztosítók ritkábban fognak a díjhirdetés lehetőségével élni. Hasonló véleményt fogalmazott meg Ertl Pál a Waberer Biztosító képviseletében: szerinte az első negyedév e tekintetben még díjváltoztatós időszak lesz, ám szerinte sem életszerű a túlzottan gyakori tarifaváltás. Tóth Sándor, a Köbe ügyvezető igazgatója szerint minden második szereplő élni fog legalább egyszer az új díjak meghirdetésének lehetőségével, ám a szakember szerint a piacnak is tanulnia kell az új megoldásokat.
Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem életági felelős vezérigazgató-helyettese szerint középtávon a kgfb-piac elveszíti "kampányos" jellegét − ám ezt nem csak az évközi tarifamódosítás lehetőségének a megteremtése váltja ki, hanem az, hogy a gépjárműállomány cseréjével párhuzamosan egyre csökken azoknak a szerződéseknek az aránya, amelyek január elsején fordulnak. Ennek megfelelően csökken az év végén épp érvényes tarifa jelentősége és felértékelődik az évközi üzlet. Ez pedig azt jelenti majd, hogy a kgfb-piac működése hasonló lesz a többi tömegtermékes biztosítási piachoz (casco, lakás). Az átmenet első éveiben ugyanakkor Kaszab szerint is elképzelhetőek turbulens változások, de alapvetően nyugodt piaci működésre számítanak.
Legolvasottabb
Véget vet az EU az orosz gáznak: megszavazták, Magyarország perre megy
Pénzes boríték helyett keserű szájíz: sok a dühös munkavállaló
Óriási zuhanás a kutakon, ekkor érdemes tankolni
Megjött a döntés: ez történik csütörtöktől az üzemanyagárakkal
Orbán Viktor nem akar kártérítési rendszert, hiába a rémisztő botrány a Covid-vakcinák mellékhatási körül
Rekordot dönthetnek az amerikai beruházások: három nagy cég döntött Magyarország mellett
Bele ne főzze semmibe, inkább vigye vissza!
Putyin: Európa fejébe ültetik a háborús pánikot
Jöhet az ónos eső: ezekben a vármegyében nem árt vigyázni