Több adat is napvilágot látott az elmúlt időszakban a webáruházi értékesítőhelyek számáról, ezek jobbára becslések, levezetett adatok voltak. Az MNB ugyanakkor nyilvántartja a fizetési mód alapján az internetes kártyaelfogadó helyeket. Ez az adat fedheti le a legpontosabban az internetes áruházakat, szolgáltató helyeket.
A webáruházakban zömében valamilyen bankkártyát is igénylő utalással fizetünk. A készpénzes fizetést a járvány kipakolta, de olyan sok készpénzfizetéses alkalom különben sem lehetett (amikor átvételkor lehet fizetni a kiszállítás végén).
A webáruházi statisztikákban ugyanakkor némi keveredésre ad okot az olyan átvevőpontos értékesítés, amikor a netes rendelés során a vásárló a webáruház saját hagyományos boltjában kéri az áruátvételt - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Ilyenkor a vásárló fizethet a hagyományos boltban is a pénztárnál, így ez összességében egy kevert megoldás.
Az persze kérdés, hogy ez mennyiben számítson hagyományosként értékelhető webáruházi vásárlásnak, a statisztikák ezt az ágat nem is tudják tisztába tenni. A boltosnak ez persze jó, hiszen csak azt kell a drága üzemanyaggal kifurikáznia az áruházba a logisztikai központjából, amit onnan a vásárló el is visz. (A kereskedelmi jog szerint egyébként az úgynevezett csomagküldő kereskedelem magában foglalja a megrendelt áru kiszállítását is egy megadott címre, de a jogalkotó sok-sok évvel ezelőtt nyilván nem a bolti átvétellel számolt).
Végül is a bankos statisztika szerint is egyértelmű a webáruházak térhódítása, hiszen a vásárlások száma megkétszereződött három esztendő alatt.
Vannak ugyanakkor olyan webáruházak is, ahol az üzemeltető külföldi székhelyű, magyar nyelvű a honlapja, de egy határon túli bank számlájára fizetünk (ez az általános szerződési feltételekből derül ki, ha valakit érdekel még utalás előtt a dolog). Ezek nincsenek benne az MNB előbbi kimutatásában.
Bevásárlóturizmus a fotelból
A magyar vásárló vásárol külföldi webáruházból is, nem is keveset. A hagyományos bevásárlóturizmusban is elég aktív volt, amikor felkerekedett és határon túli boltokban turkált (elköltve vagy 150 milliárd forintot a járvány előtt például 2019-ben), de a webes portékavadászat annál azért fajsúlyosabb műfaj, megközelíti az ezer milliárd forintot.Úgy egyébként a hagyományos boltok száma 115 ezer körül mozog, így minden tizedik boltra jut egy webáruház (a hagyományos boltos statisztikában a webáruházak száma nincs benne, de ettől függetlenül egy boltos webáruháznak lehet boltja is és webáruháza is).
A webes vásárlások közel 70 százaléka a hagyományos boltos körhöz (élelmiszerek, iparcikkek vásárlásához) kötődik, a többi különféle szolgáltatás, például pizzarendelés, mozijegy vásárlás, vagy éppen szálláshely foglalása.
A hazai és a külföldi webvásárlások együttes értéke megközelítette a 2500 milliárd forintot.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Korlátozták a tej szó használatát a boltokban: vásároljon körültekintően!

Zelenszkij mindent cáfol: azt mondja, már be is vetették az ukrán csodafegyvert

Nyűgöt jelentenek a visszaváltós vizes palackok, kár költeni rájuk

Borravalót kér már a láncfűrész-kereskedő is: nem káprázik a szeme

Kár kerülgetni egy olyan súlyos problémát, ami minden második magyart érint

Grandiózus gázüzletet készíthet elő Donald Trump az elszigeteltnek mondott Vlagyimir Putyinnal

Ezzel sok nyugdíjas szembesül: minden területen kapkodnak utánuk

Kigyulladt egy mozdony a Balatonnál, aztán szarvast gázolt a vonat ugyanazon a vonalon

A fél világra ráijesztett Amerika, nem is múlt el a veszély
