Több adat is napvilágot látott az elmúlt időszakban a webáruházi értékesítőhelyek számáról, ezek jobbára becslések, levezetett adatok voltak. Az MNB ugyanakkor nyilvántartja a fizetési mód alapján az internetes kártyaelfogadó helyeket. Ez az adat fedheti le a legpontosabban az internetes áruházakat, szolgáltató helyeket.
A webáruházakban zömében valamilyen bankkártyát is igénylő utalással fizetünk. A készpénzes fizetést a járvány kipakolta, de olyan sok készpénzfizetéses alkalom különben sem lehetett (amikor átvételkor lehet fizetni a kiszállítás végén).
A webáruházi statisztikákban ugyanakkor némi keveredésre ad okot az olyan átvevőpontos értékesítés, amikor a netes rendelés során a vásárló a webáruház saját hagyományos boltjában kéri az áruátvételt - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Ilyenkor a vásárló fizethet a hagyományos boltban is a pénztárnál, így ez összességében egy kevert megoldás.
Az persze kérdés, hogy ez mennyiben számítson hagyományosként értékelhető webáruházi vásárlásnak, a statisztikák ezt az ágat nem is tudják tisztába tenni. A boltosnak ez persze jó, hiszen csak azt kell a drága üzemanyaggal kifurikáznia az áruházba a logisztikai központjából, amit onnan a vásárló el is visz. (A kereskedelmi jog szerint egyébként az úgynevezett csomagküldő kereskedelem magában foglalja a megrendelt áru kiszállítását is egy megadott címre, de a jogalkotó sok-sok évvel ezelőtt nyilván nem a bolti átvétellel számolt).
Végül is a bankos statisztika szerint is egyértelmű a webáruházak térhódítása, hiszen a vásárlások száma megkétszereződött három esztendő alatt.
Vannak ugyanakkor olyan webáruházak is, ahol az üzemeltető külföldi székhelyű, magyar nyelvű a honlapja, de egy határon túli bank számlájára fizetünk (ez az általános szerződési feltételekből derül ki, ha valakit érdekel még utalás előtt a dolog). Ezek nincsenek benne az MNB előbbi kimutatásában.
Bevásárlóturizmus a fotelból
A magyar vásárló vásárol külföldi webáruházból is, nem is keveset. A hagyományos bevásárlóturizmusban is elég aktív volt, amikor felkerekedett és határon túli boltokban turkált (elköltve vagy 150 milliárd forintot a járvány előtt például 2019-ben), de a webes portékavadászat annál azért fajsúlyosabb műfaj, megközelíti az ezer milliárd forintot.Úgy egyébként a hagyományos boltok száma 115 ezer körül mozog, így minden tizedik boltra jut egy webáruház (a hagyományos boltos statisztikában a webáruházak száma nincs benne, de ettől függetlenül egy boltos webáruháznak lehet boltja is és webáruháza is).
A webes vásárlások közel 70 százaléka a hagyományos boltos körhöz (élelmiszerek, iparcikkek vásárlásához) kötődik, a többi különféle szolgáltatás, például pizzarendelés, mozijegy vásárlás, vagy éppen szálláshely foglalása.
A hazai és a külföldi webvásárlások együttes értéke megközelítette a 2500 milliárd forintot.
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó
Csalókat csalt csapdába a nyugdíjas férfi
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Megvan a NASA legújabb vezetője, el sem hiszi, honnan jött
Tabudöntés jöhet az EU-ban: megszavazhatják az orosz vagyon felhasználását
Kanóczky Máté: Nem vertük nagydobra, hogy magyar cég vagyunk
Összeomlás szélén egy kulcságazat: 63 ezer munkahely forog kockán
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama