Az FMCG piac szereplői a korábbi 5 év helyett ma már legfeljebb 2 évre előre tudnak tervezni. Ennek elsődleges oka, hogy vevőik az online értékelések és a közösségi média influenszerek posztjai alapján szempillantás alatt változtathatják meg egy-egy termékről kialakított véleményüket, és ez látványosan hat a vásárlási szokásaikra is – derül ki az EY és az MIT közös, 370 iparági vezető bevonásával készült nemzetközi kutatásából.

Az EY elemzése szerint a rugalmasság minden szinten kulcsfontosságúvá válik, legyen szó a beszerzési forrásokról, az értékesítési csatornákról vagy a gyártásról. Az eredményesség fenntartásához vagy akár növeléséhez pedig kritikus fontosságú lesz a boltok gyorsasága.

Mennyi idő alatt tudják begyűjteni és feldolgozni a vásárlások során keletkező információt? Milyen gyorsan tudnak az alapján fejleszteni és akár új termékekkel piacra kerülni?

Érdemes tanácsadóhoz fordulnia annak a vezetőnek, aki ma ezekre a kérdésekre nem tud válaszolni.

Nem meglepő, hogy szinte minden felsővezető kiemelten kezeli a működési folyamatok átalakítását. A következő 5 évben a döntéshozók többsége elsősorban új értékesítési csatornák indításával vagy piaci terjeszkedéssel biztosítaná a szervezet jövőbeni sikerét.

„A cégvezetők keresik a jövőbiztos stratégiát, nincs azonban egy, mindenki számára megfelelő megoldás. Ebben a kiszámíthatatlan piaci környezetben egyénre szabott működési modellt kell kidolgozni és azt folyamatosan felülvizsgálni” – mondja László Roland, az EY Üzleti Tanácsadással foglalkozó területének associate partnere.

A feladat komplexitását mutatja, hogy az EY Operating Model Transformation megoldása öt szempontból is vizsgálja, hogy fenntartható-e egy cég működési modellje. Ebbe beletartozik a dinamikus operáció, a digitalizáció, a toborzás rugalmassága, az innovációs képességek és a hosszú távú értékteremtés is.

A válaszadók 62 százaléka nagy lehetőséget lát a fogyasztók közvetlen elérését biztosító technológiák, mint például a webshopok vagy a mobilalkalmazások felhasználásában, és felismerték a vásárlási adatokból nyerhető információk fontosságát is. A döntéshozók leginkább a mesterséges intelligencián és a gépi tanuláson, valamint az 5G hálózaton és a dolgok internetén (IoT) alapuló digitális megoldásokban látják a siker kulcsát.