Használt autót vásárolni igencsak zsákbamacska, hiszen a vevő a rendelkezésére álló információk és dokumentációk ellenére valójában soha nem lehet biztos abban, hogy a kiszemelt jármű megfelelően volt-e karbantartva, illetve hogy kíméletesen használta-e az előző tulajdonosa.

A legtöbb vásárló azonban kényszerűségből mégiscsak a másodpiacon keresgél, egyszerűen azért, mert nincs pénze új autóra, vagy azért, mert úgy okoskodik, hogy a rendelkezésére álló pénzösszegből felső kategóriás használt autóhoz is hozzájuthat.

Az új autók nagyon drágák

Nagyon drágák. Ennek illusztrálására bemelegítésként bemutatjuk a tavaly legolcsóbban kínált autók tízes toplistáját. Figyelem, az árak minden esetben az alapfelszereltségre vonatkoznak, vagyis igencsak fapados modellekről van szó, nem beszélve arról, hogy a lista közzététele óta sem jött el a Kánaán, a drágulás folyamatos. 

  1. Mitsubishi Space Star: 4 440 000 forinttól,
  2. Hyundai i10: 4 549 000 forinttól,
  3. Kia Picanto: 4 799 000 forinttól,
  4. Dacia Sandero: 5 649 000 forinttól,
  5. Opel Corsa: 5 690 000 forinttól,
  6. Fiat Panda: 5 720 000 forinttól,
  7. Suzuki Ignis: 5 750 000 forinttól,
  8. Suzuki Swift: 5 780 000 forinttól,
  9. Toyota Aygo X: 5 920 000 forinttól,
  10. Dacia Duster: 5 969 000 forinttól.


Vagyis az üzembe helyezés, a biztosítások és az első teletankolás költségeivel mintegy 5 millió forintért lehet egy aprócska nullkilométeres autóval kigurulni a szalonból, miközben a KSH adatai szerint a magyarok átlagkeresete 2023 májusában havi nettó 398 000 forint volt.

Könnyű kiszámolni, hogy egy átlagembernek étlen-szomjan, minden egyéb kiadás nélkül több mint egy évet kellene kuporgatnia manapság a legolcsóbb új autóra, ami nem igazán életszerű, ezért sokaknak alternatívaként marad a használt autó vásárlás. Igen ám, csakhogy azon a piacon sincsenek jó hírek. 

Teljes a káosz a kereseti adatok körül, mutatjuk hogyan változtak a fizetések

Szinte mindenki rosszul értelmezte a februári keresetekről megjelent adatokat, így a fizetések változásáról a legtöbb helyen valótlan információk láttak napvilágot. Szalai Piroska, az NKE szakértője a Napi.hu-nak ismertette a valós adatokat és a számítás körüli zűrzavar okait.
Bővebben

A használt autók is drágák

Lejárt az olcsó használt autók kora Magyarországon, a másodpiacon a legtöbb kocsi a másfél-két millió forintos értékhatárban kapható, bár a megbízhatóbb járművek megvételéhez ennek a duplájára van szükség – írja a VG.

Rusznák András igazságügyi gépjárműszakértő, a GOR-CAR Független Járművizsgálatok ügyvezetője a lapnak elmondta, hogy másfél-kétmillió forintért „leginkább kisautókat, felszereltségüket és motorizáltságukat tekintve pedig belépő szintűeket kínálnak eladásra, közülük ráadásul sok siralmas állapotban van” 

Vagyis az olcsó, de jó minőségű használt kocsik kora lejárt, és az infláció következtében különösen az a megállapítás vesztette érvényét, hogy már kétmillióért is vehetünk a mindennapi használatra alkalmas autót.

Mutatjuk a gyors drágulás mértékét a JóAtók.hu adataira hivatkozva, azt láthatják, hogy mennyivel emelkedett idén az alábbi használt autótípusok átlagára a tavalyi árakhoz képest:

  • Opel Astra: 6 százalék,
  • Suzuki Swift: 32 százalék,
  • Volkswagen Golf: 39 százalék,
  • Ford Focus: 44 százalék.

Rusznák András úgy véli, hogy egy vevő piacra lépéséhez legalább három-három és fél, de inkább négymillió forint szükséges, és ha ennyit rászán, akkor cserébe viszonylag problémamentes, elsősorban kötelező karbantartást és a kopóalkatrészek cseréjét igénylő járműhöz juthat. Aki azonban ez alatt az összeg alatt kénytelen autót venni, annak már a vásárlást követően rengeteget kell költenie rá, ha üzembiztosan kívánja használni.

Ott tartunk, hogy sokan már az átíratást is a következő havi fizetésükből finanszírozzák

– illusztrálja a súlyos pénzszűkét a szakértő.

Földbe csapódott az autópiac

Rusznák András úgy fogalmazott, hogy a magas rezsiköltségek és az infláció miatt a vásárlóerő megroppant, a magyar autópiac gyakorlatilag földbe állt. A patthelyzetből elmozdulást az jelentene, ha kereskedői vagy fogyasztói oldalon változás menne végbe. Az előbbinél a legnagyobb fejtörést az ingadozó árfolyam okozza, az akciózással ugyanis sokat veszíthetnek azok a dílerek, akik minimum 400 forintos eurónál töltötték fel a készleteiket, az utóbbinál pedig a reálbérek csökkenése nem teszi lehetővé a fizetőképes keresletet. 

Drága a finanszírozás is

A drágulásban szerepet játszik a magas kamatkörnyezet is. A vásárlás finanszírozásában főszereplő lízingkonstrukciók, személyi kölcsönök sokkal drágábbak, mint korábban voltak – ezt már a Totalcar írja.

A jegybanki adatok szerint a személyi kölcsönök átlagos hiteldíjmutatója 2023 márciusában közel 19 százalék volt, míg az előző évek márciusában, 2019 és 2022 között 13 százalék körüli szintnél járt. Idén áprilisban 19 százalékos hiteldíjmutatóval egy 5 millió forintos, 7 évre felvett személyi kölcsönnél a törlesztés 108 ezer forint, míg a korábbi évek 13 százalékánál 91 ezer forint. A teljes hitelre pedig az idei feltételek mellett több mint 9 millió forintot kell kifizetnie a hitelfelvevőnek, a korábbiaknál azonban „csak” 7,6 millió forintot a teljes futamidő alatt. 

Hanyatlik az import

A használtautó-piacnak muníciót adó import is számottevő visszaesést mutat. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elemzése szerint az idei év első három hónapjában 25 százalékkal kevesebb autó érkezett az országba, mint egy évvel korábban, és a használt autók piaca 2022 júniusa óta folyamatos visszaesésben van, aminek oka elsősorban forint-euró árfolyam növekedése. 

Muszáj egyáltalán autókázni?

Az autóbirtoklás megosztó téma. A vélemények szélsőségesen eltérnek: az egyik oldal szerint vannak élethelyzetek, amikor autózni egyszerűen nem választás kérdése, mások viszont azzal érvelnek, hogy aki nem tudja kigazdálkodni egy rendes autó vételárát, annak a fenntartás is keserves lesz.

A Totalcar szakértője erről egyebek közt azt mondja, hogy

az autózás alapvetően nem járna alanyi jogon, de amíg a szomszéd félmilliót futott húszéves Audija szépen csillog a kertben, addig az is elgondolkodik majd az autóvásárláson, akinek amúgy nem férne bele.