Az olajárak emelkedése, a környezetbarát technológiák egyre nagyobb népszerűsége világszerte a hibrid és elektromos meghajtású járművek fejlesztésének felgyorsulását eredményezi. A hagyományos üzemű autók károsanyag-kibocsátásának környezeti problémáit már évekkel ezelőtt felismerte az ipar és politika is. Az EU-ban 2012-ig 130 grammra kell csökkenteni a személyautók szén-dioxid-kibocsátását. Svédország néhány éve olyan ambiciózus tervet jelentett be, miszerint 2020-ra az ország energiaigényének kielégítésére már egyáltalán nem használnának kőolajszármazékokat, 2050-re pedig az országban közlekedő valamennyi közlekedési eszköz hidrogén- vagy elektromos meghajtású lenne. A nullkibocsátású alternatív járművek piacán komoly verseny folyik az üzemanyagcellás technológia és az elektromos meghajtású motorok között. Az elektromos autók teljesítménye szempontjából kritikus jelentőségű akkumulátorok gyártásának költségei várhatóan fokozatosan csökkennek, ahogy az autógyártók egymás után dobják piacra modelljeiket. Az akkumulátorok töltését a hálózati áramforrásokról is elérhetővé kell tenni, így az elsődleges töltési pontok a lakó-, illetve munkahelyekhez, valamint a járműflották parkolóihoz kapcsolódnak majd. A napenergiát hasznosító elektromos töltőállomások az utak mellett, a városi és kereskedelmi központok környékén is megjelennek a jövőben. Bár az elektromos járművek egyre szélesebb rétegek számára érhetők el a világon, s a felhasználhatóság szempontjából is egyre fejlettebbek az ilyen autók, az akkumulátortöltést biztosító infrastruktúrán múlik majd a tiszta járművek működésének folyamatos biztosítása. A Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) 2009-ben mintegy 200, elektromos autók töltését biztosító "üzemanyag"-állomás felépítését tervezi a japán főváros környékén. A társaság a nyár végén hivatalosan is elismerte, hogy sikeres teszteket végzett az elektromos járművek számára "üzemanyagot" biztosító berendezésekkel, azt azonban leszögezték, hogy egyelőre nem tervezik az új típusú töltőállomások kialakítását a fővároson belül. A Japán egyik legnagyobb közműcégének számító társaság egy olyan berendezést fejlesztett ki, amely ötpercnyi töltést követően annyi energiával látja el az akkumulátort, hogy az autók akár 40 kilométer megtételére is alkalmasak lesznek, a töltési idő megduplázásával pedig a járművek 60 kilométer is futhatnak. A következő években számos nagy autógyártó, így a Nissan és a Mitsubishi is azt tervezi, hogy elektromos járművekkel lép piacra. A Mitsubishi, valamint a Fuji Heavy Industries járműveit forgalmazó kereskedők Japánban már megállapodtak a TEPCO-val, hogy üzleteikben elektromos töltőállomásokat alakítanak ki, de a szupermarketláncot üzemeltető Aeon is jelezte érdeklődését. A TEPCO hálózatába a 2010-es pénzügyi évtől kezdődően járműparkokat, bankokat és postahivatalokat is bekapcsolnak. A következő három-négy esztendőben a TEPCO elektromos töltőállomásainak száma elérheti az ezret. Az alternatív meghajtású járművek piacára több magyar vállalkozás is szeretne betörni. Elektromos töltőállomás-hálózatot tervez a Brixxon Elektromos Autó Kft. és a TZ Elma is. Az utóbbi befektetői csoport zártkörű részvénytársaságot alapít az elektromos meghajtású autók magyarországi előállítására és forgalmazására - mondta a Napinak Bednár András, a TZ Elma képviselője. A járműveket leginkább városi és agglomerációs közlekedési igények kiszolgálására szánják, így elsősorban a városközpontok mellett, szállodákba, bevásárlóközpontokba telepítenének az autók töltését biztosító állomásokat. A TZ Elma a közelmúltban az Egyesült Államokban folytatott tárgyalásokat egy olyan kollektorokkal működő, napenergiát hasznosító technológia hazai alkalmazásáról, amelynek kifejlesztése egy, az USA-ban élő, magyar származású professzor nevéhez fűződik. A társaság elektromos járműveibe hagyományos, illetve lítiumion-akkumulátorokat építenek majd be, az autók elektronikai vezérlésének tesztelése jelenleg is tart. Az osztrák fióktelepet megalakító, autógyártói tevékenységét osztrák területre koncentráló Brixxon töltőállomásai a tervek szerint számos kiegészítő funkciót is ellátnak majd: éttermek és büfék, irodák, konferenciatermek is helyet kapnának ezekben a létesítményekben. A Brixxon saját gyártású, környezetbarát autói mellett a napkollektorokkal működő állomásokon több szabvány szerint készült elektromos jármű is tölthető lesz.