Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jó előre jelezte, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, és kiváltképp a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.

 

 

 

Ezt tervezi az Orbán-kormány a filippínókkal, elszólta magát az ázsiai közvetítő

Rowena Paragas, a Fülöp-szigeteki munkaerő-közvetítők szövetségének (PASEI) alelnöke tiszta vizet öntött a pohárba a Magyarországon alkalmazott vendégmunkások ügyében. Vannak olyan filippínók, akiket nem is tudnánk megfizetni, ahogy az is kiderült, mi az a minimum bér, ami alatt nem is alkalmazhatóak.

„A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerződéses partnere, az ArrivaBus Kft. ezt úgy kerülné ki, hogy elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állítaná szolgálatba a Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezetőt, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak”

– árulta el a Népszavának az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.

Naszályi Gábor szakszervezeti elnök szerint a vendégmunkások éppen addigra rázódnának bele a budapesti forgalomba, mire hazamennek. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Deák Ferenc tér közötti vonalon közlekedő reptéri járat ugyanis Budapest egyik legnehezebb útvonalának számít, hiszen a védett biciklisávok kialakításával leszűkült Üllői út, illetve a belváros legforgalmasabb főútjának és csomópontjainak számító Károly körút, Kálvint tér, Astoria, Deák tér embert próbáló feladvány a budapesti forgalomban edződött hazai buszvezetőknek is.

A járat első ajtós felszállási rend szerint közlekedik, így az utazási jogosultságot a sofőrök ellenőrzik, illetve tőlük is vásárolhatnak jegyet az utasok.

Az Arriva toborzó partnere, a PannonJob Kft. ügyvezető igazgatója, Molnár Attila egy korábbi sajtótájékoztatón azzal nyugtatott mindenkit, hogy a Fülöp-szigeteki Tengerentúli Munkaügyi Hatóság a teljes munkaerő-közvetítési folyamatot felügyeli a kiválasztástól a szerződéskötésen át a célországbeli megérkezéséig.

Fő a vidámság

Az ArrivaBus közleménye szerint a komplex toborzási program keretében kiválasztott Fülöp-szigeteki munkavállalók „nagyon vidám emberek”.

A vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon. A flippinó sofőrök a külföldi előválogatás után novemberben budapesti képzési és integrációs programmal folytatták, és várhatóan január közepén kezdenek. 

Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük. Az ArrivaBus kommunikációs vezetője szerint vonalismeretben nincs különbség a vidéki kollégák és köztük.

A cég külön hangsúlyozta, hogy a filippínó sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik. A fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén ugyanis elhangzott, hogy a távol-keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve a lakhatás biztosítása miatt.