Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jó előre jelezte, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, és kiváltképp a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.
Rowena Paragas, a Fülöp-szigeteki munkaerő-közvetítők szövetségének (PASEI) alelnöke tiszta vizet öntött a pohárba a Magyarországon alkalmazott vendégmunkások ügyében. Vannak olyan filippínók, akiket nem is tudnánk megfizetni, ahogy az is kiderült, mi az a minimum bér, ami alatt nem is alkalmazhatóak.
„A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerződéses partnere, az ArrivaBus Kft. ezt úgy kerülné ki, hogy elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állítaná szolgálatba a Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezetőt, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak”
– árulta el a Népszavának az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
Naszályi Gábor szakszervezeti elnök szerint a vendégmunkások éppen addigra rázódnának bele a budapesti forgalomba, mire hazamennek. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Deák Ferenc tér közötti vonalon közlekedő reptéri járat ugyanis Budapest egyik legnehezebb útvonalának számít, hiszen a védett biciklisávok kialakításával leszűkült Üllői út, illetve a belváros legforgalmasabb főútjának és csomópontjainak számító Károly körút, Kálvint tér, Astoria, Deák tér embert próbáló feladvány a budapesti forgalomban edződött hazai buszvezetőknek is.
A járat első ajtós felszállási rend szerint közlekedik, így az utazási jogosultságot a sofőrök ellenőrzik, illetve tőlük is vásárolhatnak jegyet az utasok.
Az Arriva toborzó partnere, a PannonJob Kft. ügyvezető igazgatója, Molnár Attila egy korábbi sajtótájékoztatón azzal nyugtatott mindenkit, hogy a Fülöp-szigeteki Tengerentúli Munkaügyi Hatóság a teljes munkaerő-közvetítési folyamatot felügyeli a kiválasztástól a szerződéskötésen át a célországbeli megérkezéséig.
Fő a vidámság
Az ArrivaBus közleménye szerint a komplex toborzási program keretében kiválasztott Fülöp-szigeteki munkavállalók „nagyon vidám emberek”.
A vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon. A flippinó sofőrök a külföldi előválogatás után novemberben budapesti képzési és integrációs programmal folytatták, és várhatóan január közepén kezdenek.
Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük. Az ArrivaBus kommunikációs vezetője szerint vonalismeretben nincs különbség a vidéki kollégák és köztük.
A cég külön hangsúlyozta, hogy a filippínó sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik. A fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén ugyanis elhangzott, hogy a távol-keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve a lakhatás biztosítása miatt.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Washington lecsapott európai tisztségviselőkre, Brüsszel azonnal visszavágott
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Megkapták a zöld lámpát az amerikaiaktól: helyzetbe kerülhet a Mol
Idén sem lett olcsóbb az otthon sütött bejgli, ennyit kóstál most a magyarok slágersüteménye
Hegyekben állnak az Epstein-dokumentumok, döbbenetes mennyiséget találtak belőle
Megmutatjuk 2026 összes szabadnapját – így tervezze a szabadságát
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány