A legolcsóbbak feltérképezéséhez hasonlóan jobbára ismét abc-sorrendben vizsgálódunk, s így nem is kezdhetnénk máshol, mint az Alfánál. Az autó2 magazinban található táblázatok szerint az Alfa Romeók 4,3 millió forinttól indulnak, az 5-7 milliós kategóriába 16 féle 147-es fér bele. (Ezek az Euro NCAP töréstesztjén három csillagot kaptak.) A legkisebb, ám az alapnál izmosabb Alfákat tartalmazó listából - amely az 5,1 millió forintba kerülő, 120 lovas, 1,6-ossal indul és a 140 lóerős, 1,9-es multijet dízelmotorral szerelt, 6,37 millióért kínált verzióval végződik - a GTA-k a maguk tízmillió feletti vételárukkal sajnos kimaradtak. Az eggyel nagyobb kategóriát képviselő 156-osokból is bőséges a választék ebben az árszegmensben, ott az alapmodell 5,2 milliót kóstál.

 

Az Audi kínálata nem túl széles, de a BMW ennél is kevesebb autót kínál hétmillió alatt. Az ingolstadtiak legolcsóbbja a 4,84 millióba kerülő 1,4 literes benzines A2, a modell többi, jobban felszerelt, illetve dízelmotorral kínált verziója 5-6 millió közötti áron vihető el. Az A3-asnál az 1,6-os alapváltozat alulról lóg ki az árkategóriából, nem egészen 60 ezer forinttal, míg a 3,2 literes, négykerék meghajtású brutál V6-os a felső limitünket is 4-5 millió forinttal haladja meg. A megcélzott árakba belefér a legkisebb, 1,6-os benzinmotorral szerelt A4-es is, a dízelek - 1,9 PD TDi - valamivel 7,1 millió alól indulnak. Mindhárom típus négy csillagot kapott a törésteszten.

A bajorok eddig csak a négycsillagos 316ti Compactot és a 316i-t kínálták ebben az árkategóriában, de az 1-es sorozat debütálásával négy új modell is felkerült a listára, 5,38-6,85 millió forint közötti árcédulával. A BMW-csoporthoz tartozó Minik 4,3-5 millió között vannak, a választott árkategóriába - 6,1 millió forintért - a Mini Cooper S fér bele.

 

A Citroen két csúcsfelszereltségű Xsara Picasso mellett főként C5-ösöket kínál 5-7 millió között. Ezek sora az 1,8-as 16 szelepessel indul, de hétmillió alatti áron közös nyomócsöves dízelt is vásárolhatunk, akár kombi verzióban is. Mind a Picasso, mind a C5 négycsillagos volt a törésteszten.

 

A főként a kisautók piacán sikeres Daewoo kínálatában első blikkre csupán egyetlen autó, az Evanda jöhet szóba, de valószínűleg a drágább Tacumához és a legnagyobb, automata váltós Nubirához is lehet rendelni annyi extrát, hogy ötmillió fölé kússzon az ár. Hasonló a helyzet a Daihatsunál is, ott az automata váltós Terios Top a legdrágább, a maga 5,13 milliós árával.

 

A DaimlerChrysler amerikai autói közül csak a törésteszten három csillagot begyűjtő 1,6-os PT Cruiser Classic jöhet szóba, míg németek közül a Mercedes C180 Kompressor Sportcoupé mellett az A-osztály tartozik ide. E csoport kínálatánál maradva közel 5,3 millióért mérik a kétcsillagos Smart fortwo coupé Brabust, nem egészen 5,5 millióért a roadstert, 5,9 millióét pedig a roadster coupét.

 

A FIAT palettáját böngészve a 1,9-es Dynamic felszereltségű dízel Stilók, illetve e modell ugyanezzel a motorral szerelt kombi (Multi Wagon) változata kerül többe, mint ötmillió forint. A sportos vezetési élményt ebben a kategóriában a 2,4-es Stilo Abarth jelenti, ezt alapáron valamivel kevesebb, mint hatmillióért mérik.

 

A Fordnál igen széles a választék, az elvileg rendelkezésre álló 5-7 millió forintos keretből vehetünk Streetka kabriót éppúgy, mint Focusokat - köztük a 170 lovas ST-t -, vagy éppen Mondeókat. A négy csillagot érdemlő biztonságot nyújtó Focusok közül ebben az árszegmensben jobbára dízeleket találunk, míg a szintén négycsillagos Mondeóknál már jóval vegyesebb a kép, hangsúlyosabb az 1,8-2 literes benzinesek jelenléte.

 

A Honda kínálatából a Civic-árlista tetejétől az Accord-felsorolás aljáig válogathatunk: az előbbiből a legdrágább a kétliteres Type-R - ez épp csak belefér a büdzsébe -, míg az utóbbiból a legolcsóbbat, a szintén kétliteres, Comfort felszereltségű modellt 6,3 millióért hozhatjuk el. A Civicekhez és az Accordokhoz négy EuroNCAP-csillag is jár. A brutál Civickel egy árban van a 2,2-es CTDi Sport Accord is, aminél az itthon egyféle verzióban kapható Stream egyterű háromszázezerrel olcsóbb. A városi terepjárókat előnyben részesítők sem maradnak hoppon, ők a kétféle HR-V és a legszerényebben felszerelt CR-V között válogathatnak. (Ez utóbbi négycsillagos, csakúgy mint a Stream.)

 

A Hyundai egyterűi, a törésteszten három csillagot elért Trajetek némi szórással 6,5 millió forint körül kaphatók, a kétliteres motorral szerelt Coupé sportkocsik ennél valamivel drágábbak. A dél-koreaiak a H-1-es buszokat 5,5-6,9 millió forint közé árazták.

 

Maradva a dél-koreai gyártóknál, a Kia saját fejlesztésű, Cerato nevű modelljének legjobban felszerelt verziója 200 ezerrel haladja meg az alsó limitet. A két kisebb Magentis bőven belefér a költségvetésbe, a nagyobb, 2,5 literes csúcsverzió pedig pont a felső határon van. A Kia magyar honlapján kategóriájának egyik legbiztonságosabb modelljeként aposztrofált, ám az Euro NCAP törésteszten mindössze két csillagot begyűjtő egyterű, a Carnival két verziója is elérhető.

 

Az olcsóbb Land Roverek szintén szóba jöhetnek, az 1,8 literes motorral szerelt Freelanderek 5,4 millió forinttól indulnak, ennél egymillióval kerül többe a kétliteres turbódízel. Jelenleg már a 2004-es Freelander-modellek kaphatók, amit elődjétől - amely három csillagot kapott a törésteszten - a forgalmazó tájékoztatása szerint lényegében a megújult műszerfal, a módosított orr-rész és a lámpaburák különböztetnek meg, a kasztni nem változott.

 

A Mazdánál a 3-as széria modelljei közül a jobban felszerelt 1,6-osok mellett a kétliteresek is játszanak, de igazán a négy csillagra értékelt 6-os sorozat fedi le az 5-7 millió forintos árkategóriát. Ez utóbbiak közül szinte csak a 2,3 literes motorral szerelt autók nem férnek bele a büdzsébe. Ha valami izgalmasabbra vágyunk, jöhetnek a kisebb sportkocsik: az MX-5-ös mindhárom verziója - kettő 1,6-os és egy 1,8-as - ebbe a szegmensbe esik.

 

Az sem csalódik, aki inkább a brit sportautómárkára esküszik: a Rover 25-ösre épülő  MG ZR 160-as - 1,8-as motorral - tízezer forinttal kevesebb az alsó limitnél, a 2,5 literes erőforrással szerelt, s a Rover 45-össel közeli rokonságot mutató ZS 180-as közel 6,8 millió forintot kóstál.

 

A Mitsubishi választékát tekintve a Lancerek közül csak egy olyan drága, hogy mostani körképünk során figyelembe vegyük, a kétliteres Kombi Sport. Alsó határon van az 1,9-es Carisma, a felsőn pedig a legolcsóbb, kétliteres, automata váltós Galant. A japán cég kínálatában vérbeli terepjárókkal is találkozunk: a két, legkisebb, 1,8-as motorral szerelt Pajero Pinin 5,7 milliótól indul.

 

A Nissan kínálatában a jobban felszerelt 1,8-as Almerák jöhetnek szóba, s az eggyel nagyobb Primerák is ebben a szegmensben találhatók, 1,6-2 literes motorokkal, akár kombi változatban is. A Nissan legolcsóbb sportterepjárói, az X-Trailek még beleférnek, a Renault Traffic/Opel Vivaro ikertestvére, a kilencszemélyes Primastar kisbusz hatmilliótól indul.

 

A körkép második részével - benne az Opel, a Peugeot, a Renault és a VW-csoport választékával - holnap jelentkezünk.