Az OECD a környezetpolitika következetes végrehajtását ajánlja
A "szennyező fizet" elv érvényesülése érdekében csökkenteni kell a magánszektor környezetvédelmi beruházásainak állami támogatását - áll az OECD Magyarországról szóló legfrissebb jelentésében. A környezetre ártalmas gazdasági tevékenységek nyílt vagy rejtett támogatásának leépítésével ugyanakkor egyetlen ajánlás sem foglalkozik.
A meglévő környezetpolitika határozott, következetes végrehajtását szeretné látni Magyarországon a világ legfejlettebb gazdaságait tömörítő szervezet, amely 1996-ban Magyarországot is tagjává fogadta. Christian Avérous, az OECD környezetállapot-főosztályának vezetője szerint a kormány a jogszabá-lyok szigorúbb érvényesítésével, valamint az európai uniós elvárásokhoz való közelítéssel érhet el komolyabb előrelépést a következő években.
A helyszíni vizsgálatokkal egybekötött tavalyi kutatás megállapította, hogy az 1990-es években Magyarországon számottevően enyhült a környezetterhelés - részben az ipari termelés visszaesése, részben a szennyezéscsökkentési és -ellenőrzési beruházások következményeként.
A légszennyező anyagok egységnyi GDP-re vetített kibo- csátása az OECD-átlagokhoz képest ugyanakkor továbbra is magas.
A "szennyező fizet" elv nem mutatkozik meg eléggé a magyar jogszabályokban - hívják fel a figyelmet a szakértők, akik szerint elhibázott politika a magánszektor környezetvédelmi beruházásaihoz állami támogatást nyújtani. Az azonban meglepő módon egyetlen ajánlásukban sem szerepel, hogy le kellene építeni a környezetre ártalmas tevékenységek nyílt, illetve rejtett - például adókedvezményeken keresztüli - támogatását. Avérous lapunknak elmondta: az átalakuló gazdaságokban nem várható el, hogy az állam egyik napról a másikra szakítson a piaci beavatkozással, de a "szennyező fizet" elvvel rokon "felhasználó fizet" elv értelmében előbb-utóbb a környezetvédelmi szolgáltatások árát is az azokat igénybe vevőknek kell megfizetniük.
T. K. ZS.
**** KERETBEN ****
A környezetvédelmi tárca helyettes államtitkára, Tardy János szerint a legutóbbi romániai ipari baleset hatását súlyosbítja, hogy a nehézfémsókkal szennyezett víz megrekedt a holtágakban, sőt az ártereken keresztül elérte a lefűzött állóvizeket is, amelyekből a Tisza élővilágát pótolták volna. A holtágak tisztaságának megóvásához azonnali vízügyi beruházásokra van szükség. Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága a szennyezett folyószaka- szok katasztrófa sújtotta területté nyilvánítását javasolja a kormánynak, ez esetben ugyanis több hazai és nemzetközi pénzügyi forrás nyílna meg a következmények enyhítésére.
A környezetvédelmi tárca helyettes államtitkára, Tardy János szerint a legutóbbi romániai ipari baleset hatását súlyosbítja, hogy a nehézfémsókkal szennyezett víz megrekedt a holtágakban, sőt az ártereken keresztül elérte a lefűzött állóvizeket is, amelyekből a Tisza élővilágát pótolták volna. A holtágak tisztaságának megóvásához azonnali vízügyi beruházásokra van szükség. Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága a szennyezett folyószaka- szok katasztrófa sújtotta területté nyilvánítását javasolja a kormánynak, ez esetben ugyanis több hazai és nemzetközi pénzügyi forrás nyílna meg a következmények enyhítésére.
x
A magyar gazdaságfejlesztési politikában mindeddig nem kapott általános érvényt az a törekvés, hogy a környezetre káros gazdasági tevékenységeket és technológiákat kizárják az állami támogatásból. Már a közlekedés területén is számos rejtett támogatással lehet találkozni, melyek közül néhányat az OECD-tanulmány is megemlít. A jövedelemadó-rendelkezések ma kifejezetten ösztönöznek a saját gépkocsival való munkába járásra, miközben a tömegközlekedési eszközöket használó ingázók nem kapnak térítést. A cégautó karbantartásának költségét a vállalatok leírhatják a társasági adóból, és a legtöbbjük ingyenes parkolóhelyet bocsát az alkalmazottak rendelkezésére, ami hátráltatja a tömegjárművekre való áttérést. Biztató ugyanakkor, hogy a készülő személyszállítási törvényben a városi tömegközlekedést bonyolító autóbuszok esetében mérsékelnék vagy eltörölnék az üzemanyagárakba beépített jövedéki adót. A közlekedési tárca a kedvezményt a helyközi járatok autóbuszaira is szeretné kiterjeszteni.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.