Méreteit tekintve régiónk legnagyobb szabadtéri használtautó-piaca működik Budapesten. A Nagykőrösi úti helyszín másfél évtizede szintén változatlan, ám az értékesítési körülmények évről évre javulnak.
Ipari park jelleggel működteti a Fővárosi Autópiac Kft. (FAP) a Nagykőrösi úti használtautó-piacot. Az összesen 105 ezer négyzetméteres ingatlanon igény szerinti méretben bérelhetnek területet a használtautó-kereskedők, illetve válthatnak napijegyet a járművüket alkalmi eladóként értékesíteni szándékozó privát autósok. Az M5-ös autópálya fővárosból kivezető szakaszánál 15 évvel ezelőtt kialakított kereskedelmi-szolgáltató terület nemcsak hazánk, hanem a kelet-közép-európai térség legnagyobb szabadtéri használtautó-piaca. Az utóbbi fél évtizedben látványos fejlődésen ment át a piac – tartósan kialakított telephelyek is működnek, s azoknak is van helyük, akik alkalmi eladóként jelennek meg – mondja Földes Tamás, a Fővárosi Önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő FAP Kft. ügyvezető igazgatója. Bár arról nincs összesített adat, hogy a Fővárosi Autópiacon évente hány autó cserél gazdát, becslések szerint összesen mintegy 100 ezer megállapodás születhet. Ez az éves hazai forgalom csaknem 20 százaléka.
Az állandó bérlőknek, illetve a hétvégi bérletet vagy napijegyet vásárlóknak nincs bejelentési kötelezettségük arról, hogy az általuk kínált járművet eladták-e vagy sem, ezért nem tudunk pontos statisztikát készíteni. A be-, illetve kilépő autók számát összesíthetjük, hiszen 1997 óta valamennyi kapunál van egy rendszámfelismerő berendezés, amely akár számlálóként is működhet. A rendszer a vevők biztonságát szolgálja, hiszen lopott autókat szűrhet ki – jegyzi meg Földes.
A fővárosi autópiac egész évben, a hét minden napján nyitva van, de a legnagyobb forgalmat kora tavasztól késő őszig a hétvégeken bonyolítja le. Ilyenkor átlag négyezer autóból válogathat az olykor 10-15 ezres közönség. A döntést megkönnyítheti, hogy a FAP egyik szolgáltatásaként eredetiségvizsgáló, valamint állapotfelmérő állomást is működtet.
Folytatás a II. oldalon ä
Ezeket a plusz szolgáltatásokat mind az eladók, mind a vevők értékelik, többször is előfordult már, hogy az alulértékelt autót az állapotfelmérés után javasolt magasabb áron kínálhatta tulajdonosa, illetve a diagnosztikai adatok alapján a vevőnek sikerült alkudni az árból.
Az értékesítők munkáját segítő szolgáltatások közé tartozik a flottavásárlásokhoz, illetve -értékesítésekhez nyújtott tanácsadás, valamint az árverések megszervezése, valamint közbeszerzési és azon kívüli pályázati eljárások kiírásának és lebonyolításának átvállalása. Néhány év óta előfordul, hogy a Fővárosi Autópiacon mutatkozik be valamelyik márka – például a Daewoo, a Honda, a Suzuki – egy-egy új modellje és terepjáróversenyeket is tartanak. Állandó kiállításként tekinthető meg a piacon a veteránautó-bemutató és tavaszonként veteránautós találkozókat szerveznek.
Manapság már nem újdonság, hogy számos újautó-kereskedő bérel állandó területet a Nagykőrösi úton. Alkalmanként különleges luxusautók is új gazdára találnak a Fővárosi Autópiacon, nem túl ritka a 20-25 millióért kínált modell, ám Földes emlékezete szerint eddig a legdrágábban egy csaknem új Ferrari kelt el 32 millió forintért. Emellett érdekességnek számított az az 1,5 literes, ikerlámpás, jól felszerelt és 20 éves kora ellenére nagyon jó állapotban lévő Lada, amelyben megtalálták a rendszerváltozás előtti párt jelzésével ellátott leltári számot. Különlegesség volt az a dupla kabinos, az amerikai piacra szánt, 2005-ös Honda pick-up, amelyet a Nagykőrösi úton már az ősszel kínáltak, miközben s Földes ismeretei szerint Európában még nem volt kapható ez a Honda-modell.
A következő években egységesebb arculatú értékesítőhelyeket alakítanak ki, ám ezeket továbbra is bérleményként értékesítik. Igaz ez arra a 15 ezer négyzetméteres területre is, amelyet a Peugeot Sárkány eredetileg tíz évre – 15 éves meghosszabbítási lehetőséggel – vett bérbe (NAPI Lendület, 2005. április 29–30., II. oldal). A jövő év elején okmányiroda és postahivatal is nyílik a piacon, s továbbra is stratégiai cél, hogy – az autópiaci jelleg megtartásával – a közepes méretű autókereskedőknek biztosítsák a minél kedvezőbb értékesítési feltételeket. A közönség érdeklődésének növekedését jelzi, hogy 2005 második félévében a vártnál nagyobb volt a látogatóforgalom.
Ezeket a plusz szolgáltatásokat mind az eladók, mind a vevők értékelik, többször is előfordult már, hogy az alulértékelt autót az állapotfelmérés után javasolt magasabb áron kínálhatta tulajdonosa, illetve a diagnosztikai adatok alapján a vevőnek sikerült alkudni az árból.
Az értékesítők munkáját segítő szolgáltatások közé tartozik a flottavásárlásokhoz, illetve -értékesítésekhez nyújtott tanácsadás, valamint az árverések megszervezése, valamint közbeszerzési és azon kívüli pályázati eljárások kiírásának és lebonyolításának átvállalása. Néhány év óta előfordul, hogy a fővárosi autópiacon mutatkozik be valamelyik márka – például a Daewoo, a Honda, a Suzuki – egy-egy új modellje és terepjáróversenyeket is tartanak. Állandó kiállításként tekinthető meg a piacon a veteránautó-bemutató és tavaszonként veteránautós találkozókat szerveznek.
Manapság már nem újdonság, hogy számos újautó-kereskedő bérel állandó területet a Nagykőrösi úton. Alkalmanként különleges luxusautók is új gazdára találnak a fővárosi autópiacon; nem túl ritka a 20-25 millióért kínált modell, Földes emlékezete szerint eddig a legdrágábban, 32 millió forintért, egy csaknem új Ferrari kelt el. Emellett érdekességnek számított az az 1,5 literes, ikerlámpás, jól felszerelt és 20 éves kora ellenére nagyon jó állapotban lévő Lada, amelyben megtalálták a rendszerváltozás előtti párt jelzésével ellátott leltári számot. Különlegesség volt az a dupla kabinos, az amerikai piacra szánt, 2005-ös Honda pick-up, amelyet a Nagykőrösi úton már az ősszel kínáltak, miközben Földes ismeretei szerint Európában még nem volt kapható ez a Honda-modell.
A következő években egységesebb arculatú értékesítőhelyeket alakítanak ki, ám ezeket továbbra is bérleményként értékesítik. Igaz ez arra a 15 ezer négyzetméteres területre is, amelyet a Peugeot Sárkány eredetileg tíz évre – 15 éves meghosszabbítási lehetőséggel – vett bérbe (NAPI Lendület, 2005. április 29–30., II. oldal). A jövő év elején okmányiroda és postahivatal is nyílik a piacon, s továbbra is stratégiai cél, hogy – az autópiaci jelleg megtartásával – a közepes méretű autókereskedéseknek biztosítsák a minél kedvezőbb értékesítési feltételeket. A közönség érdeklődésének növekedését jelzi, hogy 2005 második félévében a vártnál nagyobb volt a látogatóforgalom.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.