Az amerikai egyesült államokbeli Frito Lay - a világ első számú burgonyachipsgyártó és -forgalmazó vállalata - nagy hagyományokra tekint vissza a chipsgyártásban. A múlt század harmincas éveinek vége óta működő cég 1995-ben döntött úgy, hogy más európai országok - a Benelux államok, Nagy-Britannia, Spanyolország, Portugália, Törökország, Görögország, Lengyelország és Oroszország - mellett létrehozza magyarországi leányvállalatát, az akkor PepsiCo Snacks, ma már Lay's Magyarország néven ismert kft.-t.
A Lay's chips a világ legkedveltebb és legelterjedtebb chipsmárkája. A nagy névhez méltóan a cég nemcsak a késztermék minőségére fordít nagy gondot, hanem az alapanyag beszerzését is minőségbiztosítási előírások szabályozzák. A Frito Lay-cégeknek ugyanis a világon mindenütt szigorú belső követelményeknek kell megfelelniük a kiváló minőség elérése érdekében, s ez alól a magyarországi üzem sem lehet kivétel.
Kocsis Zoltán, a Lay's termelési igazgatója elmondta: a gyártáshoz szükséges megfelelő minőségű burgonya biztosításának érdekében az anyavállalat jelentős segítséget nyújtott a termelőknek. Mezőgazdasági munkagépeket vásárolt, és a mai napig biztosítja a chipsgyártáshoz megfelelő vetőgumót. Kezdetben tizenöt termelővel álltak kapcsolatban, ezek közül mára hárman maradtak: a komáromi Solum Rt., a Bugyiban lévő Tessedik Sámuel Szövetkezet és a Dunaegyházán termelő német Fangmeier vállalat. A felsoroltak olyan burgonyatermelők Magyarországon, amelyek teljesíteni tudják majd az Európai Unió követelményeit is. Hektáronként átlagosan 30-40 tonna burgonyát termelnek, ami jelenleg kiemelkedőnek számít Magyarországon. A termelőkkel termékértékesítési szerződést köt a Lay's, s speciális fajtákat termeltet. A Panda, a Karlena és a Lady Rosetta gömbölyű burgonyafajták, amelyek egy-két éve vannak jelen Magyarországon, de feldolgozásukat tekintve gazdaságosak, s beltartalmi értékük, illetve minőségük is megfelel a chipsgyártás kívánalmainak.
A Frito Lay 1995-ben történt befektetése 10 millió dolláros nagyságrendű volt. A Lay's erős versenyhelyzetben érkezett ide, öt év hátránnyal a konkurens cégek után. Ma 36 százalékos részesedésével második a burgonyachipspiacon. 1996 óta eladásait duplájára növelte, és további célja a folyamatos piaci terjeszkedés. Ennek egy része a már meglévő értékesítési csatornák bővítése, másrészt új fogyasztási szokások megteremtése - tájékoztatott Búza Emese, a cég marketingvezetője.
Az értékesítéskor nemcsak a fiatalokat célozzák meg, a felnőtt lakossággal is meg kívánják kedveltetni - akár két étkezés között - ropogós termékeiket. Jelenleg termékeik jelentős részét a magyarországi piacon értékesítik, elenyésző hányadát exportálják, főleg a volt Jugoszlávia országaiba, de a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetnek a külföldi piacokon történő értékesítésre. Ezzel is növelik termelőik számára a biztos felvevőpiacot.
(X)
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.