A Magyar Telekom megrendelésére az NRC által készített 800 fős - a magyar internetezőkre nem, kor, végzettség és lakóhelytípus szerint reprezentatív - kutatásban 18-65 év közöttieket kérdeztek meg online kérdőíves módszerrel arról, hogy a pandémia első hullámát követően a magyar kis- és középvállalatok (kkv) a járványra milyen válaszokat adtak.
A felmérés rámutatott, hogy a legfontosabb kritériumok, amikor kisvállalkozót választunk a honlap, felhasználói értékelések, online elérhetőség, átlátható módon feltüntetett árak és díjak. Ugyanakkor az is kiderül a felmérésből, hogy mára a szolgáltatókeresés gyakori terepévé a világháló vált: a válaszadók 54 százaléka online kutakodik, és mindössze 21 százalékuk lapozgat helyi kiadványokat. A netes keresgéléshez egyre többen okostelefont használnak. Az NMHH által készített felmérésben felmérés szerint ugyanis okostelefonnal már a 14 évnél idősebbek háromnegyede rendelkezik, és ezzel egyezik meg a telefonon internetezők részaránya is, miközben mobilinternetre 60 százalékuk fizet elő.
Az NRC kutatása szerint a megkérdezettek többsége (57 százalék) családi és baráti ajánlásokra támaszkodik, amikor szakemberre vadászik, ám a személyes tapasztalatokból fakadó ismerősi ajánlások sokszor járnak kéz a kézben az internettel: a szolgáltatók saját oldalán ugyanúgy gyűlnek a felhasználói visszajelzések, mint a Facebookon létrehozott üzleti oldalakon, illetőleg az olyan speciális platformokon, mint amilyen a Google Térkép vagy a Foursquare. Sőt, az is kiderült, hogy a megkérdezettek 44 százaléka egyáltalán nem bízik azokban a szolgáltatókban, amelyekről nem talál kedvező online véleményt.
Látni akarjuk az árakat
Akár kozmetikusra van szükségük, akár mosógépszerelőre, a megkérdezettek nagyra értékelik, ha a szolgáltató feltünteti tarifáit az online felületén: ezt több mint 55 százalékuk jelölte meg elsődleges szempontként új kisvállalkozás választáskor. A válaszadók 40 százaléka számára fontos, hogy online is tudjon rendelni terméket, szolgáltatást egy kisvállalkozástól, mindezt úgy, hogy például a saját honlap meglétét nem várják el.
Elsőnek lenni sem feltétlenül garancia a sikerre: a megkérdezettek többsége ugyanis nem azt a szolgáltatót keresi fel, amelyiket legelőször megtalálja. A felmérésben résztvevők 54 százaléka ugyanis több lehetőséget is mérlegel az első kapcsolatfelvétel előtt.
Amennyiben viszont van honlap, azon szeretnek sok és friss információt látni a szolgáltatásokról, ám a kkv-k számára ennél is komolyabb kihívást jelent, hogy a kutatásban megkérdezettek 90 százaléka gyorsan, legkésőbb egy napon belül szeretne választ kapni a megkeresésére. Sokan ennél is pörgősebb, egy órán belüli visszajelzést tartanak kívánatosnak, amelyekhez már olyan bevett eszközök állnak a kkv-k rendelkezésére, mint például az automatikus válaszüzenet beállítása vagy a weboldalba integrált chatbot.
A digitális eszközöknek mindenki hasznát veszi
Az már a tavaszi, a pandémia első hullámát követően elvégzett kutatásból is kiderült, hogy minél több digitális megoldást használt egy kkv, annál kevésbé legyintette meg a válság szele - fogalmazott Iski István, a Telekom Soho-SMB területének igazgatója. Szerinte a mostani felmérés azt igazolja, hogy a fogyasztók részéről egyre nagyobb az igény a járványhelyzet miatt felgyorsult digitális transzformáció vívmányaira. Ráadásul ezeknek az eszközöknek a fogyasztók és a cégek egyaránt haszonélvezői: az a szolgáltató például, amely a pozitív ügyféltapasztalatok megosztására buzdít, nem csupán saját digitális jóhírét alapozza vagy erősíti meg, hanem hasznos muníciót ad a választáshoz a későbbi keresők számára.
Iski szerint azonban az eredményes digitális átalakuláshoz az innovatív technológiáknál és a modern eszközöknél többre van szükség, például ügyfélvisszajelzésekre, online fellelhetőségre, folyamatos szakmai tapasztalatcserére, láthatóságra, működő példákra és buktatók megosztására, azaz olyan platformra, ahol a vállalkozók kapcsolatba léphetnek más vállalkozókkal. Iski szerint ilyen platformot próbálnak teremteni a Telekom Hello Biznisz Klub oldalon is.
A kutatás eredményeivel kapcsolatban Klenovszki János, az NRC ügyvezetője úgy vélte, a netes jelenlét ma már nem versenyelőny, hanem alapfeltétele egy kisvállalkozásnak az életben maradáshoz. Ezért szerinte nagyon fontos, hogy a kkv-k pontosan mérjék fel a célcsoportjuk elvárásait: a honlaptartalommal, a digitális fejlesztéssekkel, a kommunikációs csatornákkal és tartalommal kapcsolatban.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Békekörútra indul a kormányfő, az EU minden tagját csatasorba állítaná

Elítéltek Schobert Norbertet, csak most jönnek a százmilliós kártérítési perek

Áll a bál Németországban: lelepleződtek a Merkel-éra sötét titkai

Nagy a tét, beindult a diaszpóra: évtizedek óta nem szavazott ennyi külföldön élő román, mint most

Ennyi volt: kivonul Magyarországról a légitársaság

Halálos baleset történt a világ egyik legismertebb hídjánál
Leó pápa olyat tett, amire még Ferenc pápa sem volt képes

Annyira kínos lett Elon Musk, hogy minden Teslát eladott az építőipari óriás

Súlyos betegség terjedhet el a magyarok kedvenc tavainál
